Translate

zaterdag 16 juli 2016

Verwerken van de bessenoogst - Alcohol!

In een vorige post vertelde ik al over de enorme bessenoogst van dit jaar. En in een andere post vertelde ik al over hoe ik een flink deel van oogst verwerkte in jam. Maar ik had nog steeds bessen over en ze pasten echt echt echt niet meer in de vriezer. Dan maar inmaken in alcohol. Dan trekt de smaak van het fruit in de alcohol en kan je die later met meer smaak drinken. Ik heb er al eerder mee geëxperimenteerd, maar nog niet op zo een grote schaal.


Het proces is eigenlijk vrij eenvoudig.

  • Neem 1 deel fruit, neem eenzelfde deel vrij sterke alcohol zonder al te veel smaak (ik gebruik graag vodka, maar jenever of brandewijn werken ook), eventueel wat andere smaakmakers (citroenschil, kaneel) en wat suiker. 
  • Mik dat allemaal in een goed afsluitbare pot en zet een half jaar weg op een donkere, koele plek (bij mij staat het allemaal in een kast op zolder). 
  • Af en toe de pot schudden, om te zorgen dat alles goed mengt. 
  • Als het half jaar voorbij is, de drank door neteldoek zeven en het achtergebleven fruit goed uitknijpen om alle sap en alcohol uit het fruit te halen (neteldoek is echt heel fijn en je houdt alleen de drank over). 
  • Daarna in afsluitbare flessen gieten (Ik heb bij de Xenos laatst mijn slag geslagen).


Fles beugeldop Fido - 250 ml
Hersluitbare flessen


Ik heb nu 2,5 liter kruisbessen in brandewijn, 1 liter zwarte bessen in vodka, 1 liter rode bessen in vodka en ik had al eerder ook 1 liter rabarber in vodka gemaakt. En als straks de vlierbessen rijp zijn, maak ik daar ook weer een likeurtje van.

En dan is nu het grote wachten begonnen. Hoe langer het trekt, hoe meer fruitsmaak er in de drank komt. En dat betekent dat ik in de periode november - januari ineens heel erg veel vodka opgedronken moet krijgen. Dat gaat nog een uitdaging worden!

Eerdere, eigen experimenten

Vodka met bramen en frambozen
Vodka met vlierbessen
Vodka met citrusvruchten


Nog meer goede ideeën van andere mensen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten