Translate

maandag 11 juli 2016

You're going to need a bigger boat

You're going to need a bigger boat.

Dit heeft geen onderschrift meer nodig. 

Deze zin ging mij vaak door het hoofd de afgelopen paar dagen. Het is een uitspraak uit de film Jaws. De stoere helden zijn op zee en proberen de haai te lokken. En dan zien ze hem voor het eerst en zien ze hoe monsterlijk groot hij is. En dan realiseert Brody zich dat hij eigenlijk helemaal niet op haaien wil jagen en al helemaal niet op dit kleine bootje.

Maar goed, ik had net zoiets, maar dan met de oogst uit mijn tuin. Ik heb meer voorraadbakjes, meer inmaakpotten en meer vriezer nodig. Het is eind juni, begin juli, het moment om kruisbessen, rode bessen en zwarte bessen te oogsten. Vorig jaar heb ik ook geoogst natuurlijk, maar toen had ik net veel struiken verplant en dat bleek toch best een klap voor ze te zijn. Maar dit jaar gingen ze helemaal los. Kilos en kilos bessen heb ik van de struiken gehaald.

Dit zijn alleen nog maar de kruisbessen. Er waren ook nog bakken vol rode bessen en zwarte bessen.

En eerst had ik eigenlijk niet genoeg bakjes om die dingen allemaal in te vervoeren van de moestuin naar huis. Je kan bessen niet blijven stapelen in grote kommen of emmers, dan pletten de onderste bessen tot moes.
Dus ik heb eerst meer bakjes bij de HEMA gehaald. Ook geen probleem, voorraad bakjes zijn altijd handig, voor schoolfruit voor de kids en het bewaren en invriezen van maaltijden voor later. En die van de HEMA zijn handig. Ze kunnen in vriezer, magnetron en vaatwasser, zijn leeg en met deksel stapelbaar, dus ik ben er wel fan van

Toen had ik niet genoeg vriesruimte om al die bessen in te bewaren. Dat is echt een probleem. Je koopt ook niet een - twee - drie een nieuwe vriezer natuurlijk. Dus ik ben eerst tetris gaan spelen met de bakjes in de vriezer. Ik zou er veel in kwijt kunnen, maar er zijn nog andere dingen die in de vriezer moeten en die zijn vaak niet zo mooi vierkant of stapelbaar. Dus dat wordt dan lastig.

Een kruisbessentaart, kruisbessen in brandewijn (1,5 L), zwarte bessen in vodka (1L), rode bessen in vodka (1,25 L), kruisbessenjam met vlierbessensiroop, kruisbessenjam met munt en rodebessenjam met aarbeien. 

Dan moet je de rest meteen verwerken tot iets dat niet snel bederft. Inmaken in sterke drank en verwerken tot jam, dus. Maar toen had ik weer niet genoeg inmaakpotten om alles in kwijt te kunnen. Gelukkig bood de Xenos uitkomst. Die verkoopt inmaakpotten van FIDO van allerlei formaten en daar ben ik even los gegaan. Dus toen kon ik weer verder met inmaken. 

Maar nog steeds had ik over. Je kan het ook meteen opeten natuurlijk. Dus er is ook een taart gebakken met flink wat kruisbessen erin. 
Voor nu ligt alles in de vriezer of in potten. Maar daar kan het ook niet eeuwig blijven natuurlijk. Binnenkort gaat de courgette oogst lekker lopen. En +Sander Hartogensis ziet altijd graag dat ik perzikken, sjalotjes en peren inmaak in azijn. Dus tegen die tijd moeten er weer potten vrij zijn. 

Het is een uitdaging. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten