Translate

zaterdag 30 juli 2016

Rasam met tomaten en komijn

Afgelopen week hebben we Rasam gegeten, een Indiaase soep van linzen met tomaten en komijn. De grote kinderen waren uit logeren bij hun grootouders en dat betekende dat ik even uit de band kon springen met wat kruidiger eten. Dit recept komt ook weer uit "Aan tafel in India" van Julie Sahni, waar ik al vaker recepten uit gemaakt heb.

De soep is eenvoudig te maken en smakelijk en kruidig, maar niet heel pikant. En dit gerecht moet ook echt een soep blijven en is dus ook niet zo enorm vullend als sommige andere recepten met linzen. Ook wel weer eens fijn.
Asafoetida
Benodigdheden
  • 220 gram rode linzen
  • 750 gram tomaten, in stukjes
  • 2 theel. kerriepoeder (je kan je eigen maken, maar ik haal de mijne gewoon bij Toko Weuro, die heeft verschillende varianten)
  • 1,5 L water
  • 24 verse karibladeren (die zijn moeilijk te krijgen, maar je kan het ook vervangen door wat peterselie en citroenschil)
  • zout naar smaak
  • 2 eetl usli ghee (ik nam wat kokosvet)
  • 1 theel bruin mosterdzaad
  • 1 theel komijn
  • 1/2 theel asafoetida (of een fikse teen knoflook)
  • R
  • sap van 1/2 limoen


Bereiding
  • Doe de linzen, tomaten, kerriepoeder en 1 L water in een pan. Roer door en breng aan de kook. Laat daarna een half uur koken, tot de linzen gaar zijn. 
  • Neem de pan van het vuur en pureer de soep in porties (ik deed het met een staafmixer). 
  • Doe het resterende water, de karibladeren en het zout bij de gepureerde soep. 
  • Verhit de ghee in een pan op hoog vuur. 
  • Voeg het mosterdzaad toe en wacht tot het poft (deksel erop! het springt alle kanten op). voeg dan ook het komijnzaad en Asafoetida toe. 
  • Laat het kruidenmengsel nog 5 seconden bakken en roer dan door de soep. 
  • Breng de soep opnieuw aan de kook, voeg het limoensap toe en serveer. 
Ik vond zelf dat de soep nog wel wat zout en peper kon gebruiken. Maar verder weer een heerlijke en eenvoudige toevoeging aan mijn repertoire. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten