Translate

dinsdag 12 juli 2016

Salade van tuinbonen en chorizo

De recepten volgen elkaar snel op in het jaar van de peulvrucht, dit keer tuinbonen uit eigen tuin, verwerkt in een salade.

Gedopte tuinbonen uit eigen tuin. 

Toen ik onlangs vertelde dat ik dacht een grotere boot nodig te hebben, heb ik ook de tuinbonen geoogst en een halve kilo gedopte boontjes overgehouden. Sinds ik een paar jaar geleden tuinbonen voor het eerst at, ben ik er wel een fan van geworden.

Dit keer heb ik de bonen klaargemaakt met chorizo en komt uit een boek van Tessa Kiros.

Benodigdheden
  • 500 gedopte verse (of diepvries) tuinbonen (ongeveer 3 kg met peulen)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 160 g chorizo, in blokjes
  • 1 kleine rode ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 125 ml witte wijn
  • 6-8 blaadjes munt of koriander, gescheurd
  • een scheutje rodewijnazijn
  • geroosterd brood, om erbij te serveren

Bereiding 
  • Spoel de gedopte bonen af en doe deze (of de diepvriesbonen) in een pan met licht gezouten kokend water en laat ze ongeveer 5 minuten koken. Laat ze uitlekken en haal de buitenste velletjes eraf. Een aantal zal in tweeën breken maar dat geeft niets - nog steeds zien ze er fluweelzacht uit.
  • Verhit de olie in een grote koekenpan met antiaanbaklaag en bak de blokjes worst een paar minuten op een hoog vuur. Voeg de ui toe en bak die een paar minuten al roerend mee totdat de worst bruin is.
  • Voeg de knoflook toe en roer totdat de knoflook begint te geuren. Giet de wijn erbij en geef een paar draaien aan de pepermolen. Roer de tuinbonen erdoor wanneer de wijn een beetje verdampt is en laat een paar minuten op een hoog vuur staan, zodat alle smaken goed mengen. Op de bodem van de pan moet een klein laagje saus liggen.
  • Roer ten slotte de munt of de koriander erdoor en een scheutje rode wijnazijn. Proef of er genoeg zout en peper in zit en serveer warm met geroosterd brood of gekookte aardappels.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten