Translate

zondag 24 juli 2016

Verwerken van de bessenoogst - Taart

Een tijdje geleden vertelde ik hier over mijn enorme bessenoogst. En sindsdien heb ik ook verteld over manieren om die oogst te verwerken in jam of alcohol, maar je kan natuurlijk ook heerlijke taarten maken met je bessen.

Een van mijn persoonlijke favorieten voor taart, is de Kruisbessentaart met Vlierbloesem siroop van Delia Smith. Sinds ik kruisbessen heb (2011 mensen!) probeer ik die taart elk jaar een keer te maken. De eerste keer ging maar matig, toen had ik niet genoeg bessen voor een taart en maakte ik twee minitaartjes. Maar dit jaar had ik zoveel kruisbessen, dat ik al twee keer een taart met kruisbessen heb gemaakt, en nog zijn de bessen niet op.
Maar de rode en zwarte bessen komen ook heerlijk tot hun recht in taart en cake. Ze zijn lekker fruitig en zuur en daarmee een mooi contrast bij zoetige taart. 
Door al het vocht dat de bessen meenemen de taart in, zijn de taarten vaak niet heel lang houdbaar. Het vocht gaat toch een beetje lopen en de korst neemt het op en wordt week. Dus ik maak deze taarten als ik weet dat er gasten komen. Kunnen die ook meegenieten. 

Kruisbessentaart met vlierbloesemsiroop

Benodigdheden
  • 900 gram kruisbessen (daarom moet je je eigen kweken, uit de winkel is echt te duur)
  • 110 gram suiker (ik neem witte basterd suiker)
  • 2 eetl. vlierbloesemsiroop
  • 225 gram bloem (ik heb daar nooit genoeg aan en neem nu 300 gram, en dat is nog krap)
  • 1/2 theel. zout
  • bakpoeder (ik neem zo een heel zakje)
  • 110 gram boter, in blokjes
  • 170 ml melk (iets meer, wanneer je dus ook meer bloem neemt)
  • rietsuiker
Je ziet het niet, maar hier zitten dus kruisbessen onder.

Bereiding
  • Mik de kruisbessen, suiker en siroop in een kom, roer een paar keer goed door dat alles mengt, en mik dan in een bakvorm. 
  • Mik de bloem, het zout, het bakpoeder en de boter in een kom en mix (ik doe dat moet een keukenmachine)
  • Voeg langzaam de melk toe, totdat het een kleverige massa is. 
  • Doe dan de kleverige massa op het fruit, zodat al het fruit bedekt is. 
  • strooi de rietsuiker over de kleverige deegmassa. 
  • Plaats de taart in een voorverwarmde oven (220 graden celcius) en laat een minuut of 30 bakken. 
  • serveer warm uit de oven met slagroom of vanilleijs. 

Appeltaart met zwarte bessen

Dit recept is een combinatie van twee recepten. Het gedeelte voor de deegbodem, komt van een vriendin. Het gedeelte voor de vulling komt van Hugh Fearnley Whittingstall met een recept voor appels en bramen. Ik geef hier een alternatief van appels en zwarte bessen, ook heerlijk. 

Benodigdheden
Voor het deeg
  • 300 gram zelfrijzend bakmeel
  • 200 gram ongezouten boter in kleine stukjes op kamertemperatuur
  • 1 ei
  • 80 gram donkerbruine basterdsuiker.
  • 1 zakje vanillesuiker
  • rasp van 1 schoon geboende citroen
  • snuf zout
Voor de vulling
  • 250 gram zwarte bessen (of bramen, en ander fruit is vast ook heerlijk)
  • 500 gram aan kookappels, ik neem altijd goudreinetten, maar granny smith werkt ook goed. 
  • 55 gram basterd suiker
  • 1/2 theel citroensap
Bereiding
Voor het deeg
  • Doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom en kneed goed door elkaar. 
  • Maak van het deeg een bal, leg het in de kom, zet er een bord op om af te dekken en zet in de koelkast te rusten, minstens een half uur
  • Vet een bakvorm in en bepoeder deze met bloem. 
  • Rol het deeg uit en bedek de bakvorm ermee. 
  • Laat nogmaals rusten in de koelkast, weer een half uur. 
  • Bedek het deeg met bakpapier of aluminiumfolie en vul met gedroogde bonen, en bak blind op 180 graden Celsius voor een minuut of 15 - 20. En daarna nog een paar minuten zonder de bonenvulling. 
Voor de vulling
  • schil de appel en hak in stukjes. 
  • Doe de appelstukjes en zwarte bessen in een pan met de suiker en citroensap. 
  • Verwarm langzaam tot de appel zacht is en de sappen uit de bessen stromen. 
  • Laat uitlekken in een zeef en bewaar het lekvocht. 
  • Mik het uitgelekte fruit in de nu gebakken deegvorm. 
  • En bak nogmaals een minuut of 30 in de oven.  

Cake met rode bessen

Deze is nog het eenvoudigst van allemaal. Bereid een cake volgens de instructie van een pak cakemix. Mix er nog een paar handjes rode bessen door. Doe 10 minuten extra in de oven, omdat de bessen extra vocht toevoegen. 
De zurige rode bessen geven dan een aardig contrast tegen de zoetige cake. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten