Translate

zaterdag 23 juli 2016

Linzensoep met Mango

Met de uitdaging om eens in de week peulvruchten op tafel te zetten heb ik al eerder oude kookboeken afgestoft. En dat heb ik dit keer ook weer gedaan. Dit keer een recept voor soep van rode linzen met mango en asafoetida als belangrijkste smaakmakers.
Het recept komt uit het boek Aan Tafel in India van Julie Sahni, dat ik lang geleden eens van mijn moeder heb gekregen. Het boek is een mooie mix van lekkere en goed beschreven recepten met wat achtergronden over de cultuur en kookgewoonten in India. Het is een van mijn favoriete kookboeken en ik grijp er vaak naar terug.

Een van mijn favorieten. 

Het recept was vrij eenvoudig te maken en leverde een zachte, kruidige maar ook zoetige (door de mango) soep/ stoofpot op. Die natuurlijk ook weer sterk vullend was, dus er was voldoende over om nog een dag van te eten.


Benodigdheden
  • 330 gr rode linzen
  • 1/2 theel. geelwortel of kurkuma
  • 1 mango (niet te rijp)
  • 1 L water
  • 1 1/2 theel. zout
  • 3 eetl. ghee of plantaardige olie
  • 1 theel. komijnzaad
  • 1/2 theel cayennepeper (ik deed wat minder, want kinderen)
  • 1/2 asafoetida poeder
  • 10 gram verse, gehakte knoflook
Bereiding
  • Doe de linzen, geelwortel en mango in een pan, voeg het water toe en breng aan de kook. 
  • Laat een minuut of 25 sudderen tot de linzen gaar zijn. 
  • Verhit de olie in een koekenpan, voeg het komijnzaad toe en bak tot het donker wordt. 
  • Schep de cayennepeper en asafoetida en koriander door het komijnzaad. 
  • Schep dit mengel weer door de linzen en serveer. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten