Translate

woensdag 19 december 2018

Havermout koekjes

Het is weer eens tijd voor een recept. Deze koekjes maak ik vrij vaak. Het recept is vergevingsgezind en je kan het makkelijk aanpassen naar eigen smaak. En het vult lekker wanneer je tussen de maaltijden door toch even wat trek wil stillen. En het heeft ook wel wat weg van mijn andere havermoutkoekjes. Deze zijn wat minder kruimelig.

Vers uit de oven.

Benodigdheden


  • 250 gram boter
  • 2 eetlepels lekkere honing
  • 125 gram suiker

  • 250 gram havermout
  • 80 gram aan gevarieerde zaden (ik mix door elkaar wat ik in huis heb, pompoenzaden, zonnebloem, lijnzaad, wat chia)
  • 250 gram gedroogd fruit (ik mix door elkaar wat ik in huis heb, rozijnen, cranberry, krenten, abrikozen. Maar een deel vervangen voor fijngehakte chocolade, kan natuurlijk ook). 
  • 75 gram geraspte kokos.
  • 2 theelepels koekkruiden. Dit recept gebruikt Britse Theelepels, die zijn wat groter dan we in Nederland gewend zijn. 

Bereidingswijze


  • Doe de havermout, zaden, fruit (en gehakte chocolade), kokos en koekkruiden in een kom en meng door elkaar. 
  • Doe de boter, suiker en honing in en pannetje en laat op een vuur smelten tot de suiker helemaal is opgelost. 
  • Doe het botermengsel bij de droge ingrediënten en blijf goed roeren. 
  • Doe het mengsel in een met bakpapier bekleedde bakvorm en druk goed aan. 
  • Doe dit 40 - 45 minuten in een oven van 160 graden Celsius. 
  • Haal hierna uit de oven en laat afkoelen. Zet daarna minstens 2 uur in de koelkast. 
  • Haal de koek uit de vorm en snijd in kleine stukken. 
Deze koek kruimelt bij het snijden ook flink. Maar niet getreurd, ik bewaar de kruimels in een doosje en die gaan als als een soort cruesli door de yoghurt of de pap. De koekjes gaan mee naar het werk of naar school en blijven nooit heel lang liggen. 

Verder heb ik een tijdje geleden geinvesteerd in een siliconen bakmat van de HEMA. Dan hoef ik niet iedere keer bakpapier weg te gooien. Ik heb er zelfs twee. Eentje heb ik in zijn oude vorm gelaten. De ander heb ik op maat gesneden voor een bakvorm. Dat ging nog heel makkelijk met een klein fruitmesje. En zo beperk ik weer de hoeveelheid afval die ik weggooi. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten