Translate

donderdag 27 december 2018

Leugenaar

Vandaag was ik even in de boekwinkel in mijn dorp en tot mijn stomme verbazing zie ik daar een vertaling liggen van een boek van Stephen Fry. Dan maak ik meteen maar even gebruik van de gelegenheid om dit boek eens onder de aandacht te brengen, want het is fantastisch. Het gaat om De Leugenaar.

De versie die ik heb uit 1997. 

Jaren geleden heb ik dit boek aangetroffen in de boekenkast van mijn vader en toen "bevrijd" en nooit meer teruggegeven. Want het is namelijk fantastisch. Het verhaal is complex en na afloop denk je er nog lang over na. En daarnaast is het ook nog eens gevuld met allemaal briljante zinsnedes van Stephen Fry.

De Nederlandse vertaling

Stephen Fry kennen we natuurlijk voornamelijk als acteur (Jeeves and Wooster, A Bit of Fry and Laurie, BlackadderIn the Red en nog heel erg veel meer), maar hij heeft ook verschillende boeken geschreven. The Liar is zijn debuut uit 1991 alweer. Maar ook Moab Is My Washpot en Making History zijn hele goede boeken. Ga ze vooral lezen! En onlangs kreeg ik Mythos voor mijn verjaardag, ook fantastisch. 

Spoilers

Het verhaal volgt Adrian Healey, een jongeman die alles aan elkaar liegt, al sinds zijn jongste jaren. Dan treft hij op de universiteit Professor Donald Trefusis, die onmiddellijk doorheeft wat voor vlees hij in de kuip heeft met Adrian. Samen gaan ze op reis door Europa, waar Adrians speciale vaardigheden nog goed van pas zullen komen. 
Meer verklappen zou echt zonde zijn. Dus ga vooral zelf lezen. 

Hilarische quotes uit The Liar

“That's alright," said Hugo. "I've got some wine"
Which was about all he seemed to have. He poured out two mugfuls.
"Very nice," said Adrian, sipping appreciatively. "I wonder how they got the cat to sit on the bottle."
"It's cheap, that's the main thing.”
― Stephen Fry, The Liar

Nadat iemands keel werd doorgesneden
To some it was a rattling gargle, to others a bubbling croak: The old man in the tweed jacket and his young companion agreed they could never hear the sound of a cappuccino machine without being forced to think of that awful death wheeze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten