Spoilers
De film is al erg oud en gebaseerd op een eerdere legende, Töres döttrar i Wänge (de dochters van Tore in Vange). Desondanks waarschuw ik toch even, zelf kende ik het verhaal niet.
De film opent met Ingeri (Lindblom), een hoog-zwangere werkster op de boerderij van de welvarende Töre (von Sydow) en zijn vrouw Mareta (Valberg). Zij start de dag van de boerderij met zwaar werk, waaronder het openen van de schoorsteen, zodat de rook kan ontsnappen. Ingeri is niet tevreden met haar lot en roept Odin aan om haar bij te staan. Töre en Mareta en de rest van hun huishouden zijn echter diep christelijk.
Alles lijkt goed te gaan in het huishouden. Töre en Mareta zijn succesvol en welvarend. Zij hebben een lieve dochter Karin (Pettersson) en hun medewerkers delen in hun welvaart. Het lijkt een vreedzaam, christelijk en welvarend gezin en bedrijf. Maar niet alles is wat het lijkt natuurlijk. Ingeri is een heiden, bovendien is ze ongehuwd zwanger (van wie wordt nooit duidelijk) en krijgt te maken met behoorlijk wat oordelen daarover. Verder wordt Karin enorm verwend door haar vader en moeder, wat kwaad bloed zet bij Ingeri, maar ook Mareta is niet gelukkig met alle aandacht die Töre heeft voor zijn dochter.
Dan moeten er kaarsen gebracht worden naar een nabijgelegen kerk. Aangezien de kaarsen voor Maria zijn, moeten ze gebracht worden door een maagd. De enige maagd is Karin en samen met Ingeri gaat zij te paard op pad om de kaarsen te brengen. Onderweg maken Karin en Ingeri ruzie. Karin veroordeelt vanuit haar positie als bevoordeelde dochter van een rijke boer de keuzes van Ingeri om zwanger te worden, zonder man. Ingeri geeft terug dat Karin wel erg hooghartig is, zij danste en flirtte tenslotte net zo goed met de dorpsjongens. Bovendien, als een man je tegen de grond werkt, heb je niet zoveel te kiezen over seks en zwangerschap.
Hij is ook creepy |
Wanneer de twee meisjes bij een riviertje bij een bos en een molen komen, wordt Ingeri bang en durft niet verder te gaan. Karin is nergens bang voor en trekt het donkere woud in.
Bij de molen treft Ingeri een vreemde man met een blind oog (Slangus). Deze nodigt haar uit in zijn huis. Deze man dringt zich steeds meer op aan Ingeri en belooft haar vreemde machten. Ingeri wordt nog banger en vlucht weg, zoekend naar Karin.
Ondertussen heeft Karin twee herders en hun hulpje (Düberg, Isedal en Porath) getroffen. Met hen deelt zij een maaltijd. Karin heeft niet door dat deze herders niet zo moreel hoogstaand zijn als de medewerkers van de boerderij van haar vader. De sfeer slaat om en de mannen verkrachten en vermoorden Karin, terwijl hun hulpje toekijkt en ernstig getraumatiseerd raakt.
Inmiddels heeft Ingeri Karin ingehaald en ziet hoe Karin vermoord wordt. Als zwangere vrouw kan zij niet helpen en ze vlucht terug naar huis.
Op de boerderij van Töre maakt iedereen zich zorgen. Karin had al lang thuis moeten zijn. Men maakt zich minder zorgen om Ingeri. Dan blijkt ook meer van de spanningen. Ooit waren er meer kinderen in het huis van Töre, maar die zijn dood of vertrokken. Moeder Mareta was altijd jaloers op de band tussen Töre en Karin. Zij wilde zelf de favoriete ouder van Karin zijn.
Dan melden zich twee herders en hun hulpje zich bij de boerderij. Ze willen graag overnachten. Het zijn dezelfde mannen die zich vergrepen aan Karin. Töre verwelkomt hen hartelijk als gasten. De zorgen om Karin drukken op de avond. Later probeert een van de herders de jurk van Karin te verkopen aan Mareta. Zij herkent onmiddellijk de jurk van Karin, maar houdt zich goed. Inmiddels is Ingeri ook thuisgekomen en vertelt haar vreselijke verhaal. Zij denkt dat het allemaal haar schuld is, zij had een hekel aan Karin en smeekte Odin om haar te straffen.
Met dit nieuws draaien Töre en Mareta door. Zij sluiten de herders op en Töre bereidt zich in de sauna voor op een wraaksessie. Met zijn slachtmes en later zijn handen doodt hij de twee herders en hun hulpje.
De volgende dag gaat de boerenfamilie op zoek naar het lichaam van Karin. Ze vinden haar en wanneer zij haar optillen, ontspringt er onder haar lichaam een bron. Töre besluit om op deze plek een kerk te bouwen, om boete te doen voor zijn zonden, zoals wraakneming op de moordenaars van zijn dochter.
Conclusie
Dit is een erg indrukwekkende film. Dat komt onder andere door de keuze voor zwart-wit. Zonder afleiding van kleur, concentreer je je volledig op de acteurs en het verhaal. Daarnaast is het gebruik van muziek of juist stilte ook erg aangrijpend. En het Zweedse landschap komt ook prachtig in beeld.Verder komen er wel erg zware thema's aan bod in deze film. Het feit dat Töre en zijn familie goede christenen zijn, beschermt hen niet tegen de gruwelijkheden van het leven. Dochter Karin gaat nog steeds dood, Töre begaat erg onchristelijke daden en uiteindelijk begrijpt niemand waarom de dingen nou gebeurd zijn.
Daarnaast wordt ingegaan op de verschillen tussen mensen, die het christendom ook niet kan overbruggen. Töre, Marete en Karin zijn wel erg in hun nopjes met hun goede positie. En zij hebben maar weinig oog de positie van mensen die het minder hebben, zoals Ingeri. Daar hebben zij een behoorlijk onchristelijk oordeel over.
Verder is deze film een basis geweest voor alle andere wraakfilms. Onder andere Wes Craven heeft het verhaal gemoderniseerd als Last House on the Left (1972), die later nog een keer een remake kreeg.
Zeker de moeite waard om te zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten