Translate

zondag 3 juli 2022

Nieuwe mutaties

Een groot voordeel van langer tuinieren, is dat je kan zien hoe je planten veranderen, als ze zich zomaar kunnen voortplanten met andere planten. Ik heb jaren geleden eens wilde klaprozen en gekweekte witte klaprozen in de tuin gehad. En dat leidde tot allerlei vreemde variaties (2014, 2014, 2015, 2016). Maar dat gebeurt niet alleen met mijn klaprozen. 

Stokroos


Jaren geleden heb ik mijn voortuin eens onder handen genomen. En toen heb ik ook een zwarte stokroos aangeplant in de tuin. Maar hij kwam op zijn plek niet echt lekker tot zijn recht, en had veel last van Roest. Dus ik heb vorig jaar wat zaadjes opgekweekt en in mijn moestuin geplant. En daar had hij lekker de ruimte. De stokroos schoot de hoogte in en maakte veel bloemknoppen aan. En toen die eenmaal opengingen!

Roze!

Toen waren de bloemen ineens roze geworden, met een donkerder hart. Ik vraag me af uit welke tuin het stuifmeel voor een roze stokroos gekomen is? En wat dit betekent voor de volgende generatie. Op de moestuin zijn er nog vee meer mensen die stokroos houden. Wie weet wat dit nog allemaal op gaat leveren.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten