Translate

dinsdag 26 juli 2022

Boontjes doppen

De zomer is alweer een eind op weg en dat betekent dat ik inmiddels in de tuin flink kan oogsten. Zo heb ik laatst de Kapucijners en de tuinbonen geoogst en flinke zakken met peulen mee naar huis genomen. En dat betekent dat ik die met mijn jongste dochter weer uit de peulen mag wippen. Daarna gaan ze even kort onder de kraan (om stof weg te spoelen) en dan in bakjes de vriezer in. 

Kapucijners

Zelf vind ik Kapucijners heerlijk opgebakken met spek, ui, paprika en wat appel. En Tuinbonen doen het altijd goed gekookt in een stevige salade met tomaat en geitenkaas. En peulvruchten zijn natuurlijk ook enorme energiebommen, een klein beetje houdt je lang op de been. Altijd handig in een gezin met snel groeiende kinderen.  

Aubergine

In het begin van dit jaar heb ik geïnvesteerd in een wat grotere plastic kas en dat heeft heel aardig gewerkt. Voor het eerst in jaren heb ik weer eens een aubergine plant. En hij zit vol met (nu nog) kleine aubergines. Dat kan nog wat worden straks. 


Chili

En daarnaast staat een plant waar nu 1 klein pepertje aan groeit. Hopelijk weer die ook uit te groeien tot iets groters. Dat zou dan voor het eerst zijn dat ik chilipepertjes aan de praat weet te krijgen. 
De kas staat tegen een muur die in de middag heel veel zon krijgt. In het begin van het jaar hield ik de plastic kap er nog overheen. Maar die is met de zomerhitte inmiddels wel weggehaald. En de plantjes groeien dapper door. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten