Translate

zondag 30 maart 2014

Vroege lente

Narcissen, altijd lekker opzichtig.
De lente valt natuurlijk niet echt vroeger dan voorgaande jaren, het moment dat de weer boven de evenaar staat en de dag even lag is als de nacht, valt iedere keer op hetzelfde moment in het jaar.
Maar het is wel ongewoon warm voor de tijd van het jaar. Aan de tuin kan ik dat al goed merken. Allerlei planten lopen uit en laten hun blaadjes en bloesems zien. Ik ben een beetje bang voor nog een vorstperiode, waarin dan alles stukvriest. Maar daar kan ik natuurlijk weinig aan doen (behalve me zorgen maken).

In de voortuin is goed te zien dat de planten, die er vorig jaar, na de verbouwing, nog een beetje sprietig bijstonden, hun draai goed hebben gevonden. De bollen lopen flink uit en ik heb al genoten van sneeuwklokjes, krokussen en nu van enorme narcissen. De monnikskap is ook al weer flink opgekomen, wat fijn is, dat waren best dure plantjes om te kopen. Verder steken de lelies ook alweer hun stengeltjes boven de grond uit.
In de achtertuin heb ik al radijsjes en tuinbonen uitgezaaid en ook die steken hun blaadjes al boven de grond. De tuinbonen heb ik verdeeld in drie groepen. Een groep ging in februari de grond in en de komen nu net boven de grond. Een groep ging in februari een kasje in de woonkamer in, en die zijn al zeker 15cm hoog. Die staan inmiddels ook in de tuin. En een laatste groep, waar ik niets meer van gezien heb, is onlangs pas de grond in gegaan. Op die manier hoop ik de oogst een beetje te kunnen spreiden. Verder komt de Rabarber ook al enorm opzetten. Het is duidelijk dat de ondergrondse wortelstok flink gegroeid is. Maar ik denk dat ik hem volgend jaar pas ga delen. verder staan de bessenstruiken ook al weer flink in het blad.
De kruiden komen ook weer op en vorige week nog een zalmtaart gemaakt met bieslook en dragon uit eigen tuin. Heerlijk weer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten