Translate

zondag 27 maart 2016

Een nieuwe generatie

Vorig jaar had ik een aantal gele courgetteplanten geplant in mijn volkstuin. De allereerste courgette die daar aan groeide, heb ik laten zitten tot hij aan het einde van het seizoen volledig volgroeid was, in de hoop dat ik er zaad van kon winnen.
Vorige week heb ik die zaadjes uitgeplant in potjes in een kasje en warempel, tenminste een van de zaadjes is aangeslagen en loopt nu uit!

Nu heb ik al eerder zaad gewonnen van planten en opnieuw succesvol uitgezaaid in de tuin, maar courgette is toch wat lastiger, omdat het lang duurt voor de zaadjes echt rijp en levensvatbaar zijn. En in het koude Nederland is de groeitijd dan toch wat kort.

Ik zal dit plantje (en eventuele anderen) koesteren en ook weer opkweken. Courgettes zijn notoire sloeries en kruisen heel makkelijk met andere planten uit dezelfde familie, waaronder andere typen courgettes en pompoen. En op de volkstuin zijn natuurlijk een hoop andere types te vinden voor mijn courgettes met hun losse moraal. Dus ik vraag me af hoe de courgettes van deze tweede generatie er uit zullen zijn. Zullen zij weer de grote gele courgettes van vorig jaar worden? Of krijg ik iets met vreemde vormen en kleuren? Ik kan alleen maar afwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten