Translate

zondag 20 maart 2016

Soep van Groene Linzen en voetballers

Het is weer tijd voor mijn wekelijkse peulvruchten-recept. En dit keer combineer ik twee hobbies. Mijn zoon zit op voetbal en is daarmee helemaal gek van voetbal. En onze lokale supermarkt geeft nu voetbalplaatjes weg bij aankopen. En dat wordt gecombineerd met de recepten die de moeders van die voetballers maken voor hun voetballende zonen, zodat ze beter kunnen voetballen.
Kennelijk kunnen de voetballers zelf niet koken en hebben ze ook geen vaders die kunnen koken. Oh en de eredivisie voetbal behelst kennelijk alleen de herenteams. De zeven vrouwenteams, die ook voetballen in de eredivisie, tellen kennelijk niet mee. Of de vaders van de vrouwelijke voetballers wilden hun succesrecepten niet delen met de Plus, dat kan natuurlijk ook.

Het verregaande seksisme (het is de 21e eeuw mensen!) dat hieruit spreekt zal ik dit keer maar even voorbij laten gaan. Maar als mijn zoon later groot is, dan kookt hij verdorie zijn eigen maaltijden voor hij naar een wedstrijd gaat! Hij mag nu ook al mee helpen.

In ieder geval, vandaag staat de vegetarische Linzensoep van groene linzen van Anwar El Ghazi's moeder (ze heet Jamila El Ghazi) bij ons op tafel.

Benodigdheden

  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, gesnipperd
  • 250 gr. groene linzen 
  • 1 theel. kaneelpoeder
  • 1 theel. kardemom poeder (beetje een probleem voor mij, ik had alleen hele peulen, dus daar 2 theel van genomen, 1 voor 1 open gemaakt en de zaadjes gevijzeld, dat ga ongeveer 1 theel. poeder. 
  • 2 tomaten, in blokjes (ik had nogal kleine tomaten en nam er 4). 
  • 1L. water
  • 2 kippenbouillonblokjes
  • schijf citroen
  • Groene linzen. 
  • bladpeterselie.
Bereiding
  • Fruit de ui en de knoflook.
  • Voeg de groene linzen, kaneelpoeder, kardemompoeder en tomaat toe, roer wat rond en bak lekker aan. 
  • Voeg het water, bouillonblokjes en citroen toe. 
  • Breng alles aan de kook en laat een dik half uur sudderen, tot de linzen zacht en gaar zijn (zo nodig wat langer). 
  • Breng op smaak met het gehakte peterselieblad en eventueel wat peper en zout. 
Een heerlijke soep, door de kaneel en cardemom eigenlijk vrij zoetig van smaakt. Heel anders dan de linzensoep die ik aan mijn moeders knie heb geleerd, maar zeker ook lekker en voor herhaling vatbaar. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten