Translate

dinsdag 8 maart 2016

Soep van Spliterwten

Voor de negende keer alweer peulvruchten op tafel. Een soep van Spliterwten dit keer, naar voorbeeld van Nigella Lawson. Het is ook de tweede keer dat ik spliterwten op tafel zet. Vorige keer maakte ik er de traditionele Hollandsche erwtensoep mee.

Spliterwten zijn eigenlijk gewone erwten, waar het buitenste velletje vanaf is gehaald, waardoor ze in twee helften uiteenvallen. En ook erwten worden al een eeuwigheid gegeten in het Midden Oosten en heeft zich van daar uit over de wereld verspreid.
En erwten spelen in de wetenschap natuurlijk ook een belangrijke rol. De Oostenrijkse monnik Gregor Mendel deed onderzoek naar de eigenschappen van erwten en hoe die van generatie op generatie werden doorgegeven en hoe sommige eigenschappen dominant bleken en andere recessief. daar

Door naar het recept, het is hier te vinden in het Nederlands en hier in het Engels. In haar recept gebruikt ze gele spliterwten, maar ik had nog groene over, dus die gebruikte ik. Verder voegt ze ook nog frankfurters aan de soep toe, een soort dikke knakworsten. Ik heb wat kleine worstjes gebakken en door de soep gedaan, ook prima. 
En dit geeft dan een hele zachte fijne soep, met een hintje van foelie. Erg lekker.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten