Translate

dinsdag 27 november 2018

Schotse Dundee cake

De dagen worden korter, de nachten langer, St. Nicolaas is in het land. Dat betekent tijd om Kerstcakes te maken. Ik maak al jaren Kerstcakes, steeds meer eigenlijk. Want tijdens kerst treffen we natuurlijk familie, die wel van een lekker hapje houdt. Maar we organiseren natuurlijk ook het Inter-Feestdagen-Feest, waarbij er spellen gespeeld worden, en cake gegeten.
Vorig jaar experimenteerde ik met een Italiaanse cake met veel hazelnoten en chocolade. Erg lekker. Maar dit jaar wil ik gaan voor een Schotse Dundee Cake. Met Whisky, veel Whisky.

Voor de dundee cake

Ook dit is weer een recept van Delia Smith. En de meeste van haar recepten zijn te vinden op haar site, maar deze niet. Wel is er een recept voor een gewone Dundee cake. Ik kijk even snel en ik zie dat in dit recept alleen de Whisky ontbreekt. Dan verraad ik even een geheimpje. Laat al het fruit een nacht van te voren weken in 3 eetlepel Whisky. En na het bakken eens in de week wat Whisky over de cake sprenkelen.

Ik vroeg nog aan Sander of ik de bestaande Whisky's hiervoor mocht gebruiken. Maar dat mocht niet. Speciaal voor mij kocht hij dan wat Famous Grouse. Dus, als jullie de Dundee cake tegenkomen op de spellendag, weten jullie waarom het naar Famous Grouse smaakt. 

Verder had ik een bakblik dat veel te groot was. Dus de cake is in mijn geval redelijk klein geworden. Daarom heb ik de baktijd flink teruggeschroefd. En verder is het natuurlijk afwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten