Translate

donderdag 1 juni 2023

Gierst als vervanging voor linzen

Dit jaar doe ik mee aan het Internationale Jaar van Gierst. En ik probeer iedere week Gierst op tafel te zetten. Dit keer pakte ik en oud en vertrouwd recept, met linzen, waarbij ik de linzen heb vervangen voor Gierst. Jaren geleden probeerde ik in het Internationale Jaar van de Peulvrucht om meer Peulvruchten te eten. Een recept voor linzensoep met Kaneel en Cardemom is sindsdien een hit in ons huishouden. De linzen vervangen door Gierst is kinderlijk eenvoudig natuurlijk. 




Benodigdheden

  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, gesnipperd (of meer!)
  • 200 gram gierst
  • 1 theel. kaneelpoeder
  • 1 theel. kardemom poeder (beetje een probleem voor mij, ik heb alleen hele peulen, dus daar 2 theel van genomen, 1 voor 1 open gemaakt en de zaadjes gevijzeld, dat gaf ongeveer 1 theel. poeder.
  • 2 tomaten, in blokjes (ik had nogal kleine tomaten en nam er 4).
  • 1L. water
  • 2 kippenbouillonblokjes (groentebouillon werkt ook)
  • 1/2 citroen in schijven
  • bladpeterselie.
Bereiding
  • Fruit de ui en de knoflook in wat olie glazig. 
  • Voeg de gierst , kaneelpoeder, kardemompoeder en tomaat toe, roer wat rond en bak lekker aan.
  • Voeg het water, bouillonblokjes en citroenschijfjes toe.
  • Breng alles aan de kook en laat een ongeveer 20 minuten sudderen, tot gierst zacht en gaar is (zo nodig wat langer).
  • Breng op smaak met het gehakte peterselieblad en eventueel wat peper en zout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten