Translate

zondag 28 februari 2016

Rode Linzen in een vegetarische tomatensaus

Het leuke van jezelf een uitdaging op te leggen, om bijvoorbeeld elke week peulvruchten te eten, is dat je ook weer eens kijkt in oude kookboeken, waar je te weinig gebruik van maakt. Deze week maakte ik Tarka dhal, rode linzen in een tomatensaus uit het boek Vegetarisch Koken. Ik heb dit boek lang geleden eens gekocht, ik denk bij de Slegte of een andere boeken-dumpstore, maar ik heb er zeker niet de € 50,- voor betaald, waarvoor het nu geprijsd is.

Vegetarisch Koken
Vegetarisch koken

In elk geval, door naar het recept. 

Benodigdheden
2 eetlepels geklaarde boter (ik nam olie of gewone boter en kokosvet werkt vast ook prima)
2 sjalotten in ringen (ik nam een rode ui)
1 theelepel gele mosterdzaadjes
2 teentjes knoflook, geperst
8 fenegriek zaadjes (ik nam een halve theelepel gemalen fenegriek)
1 cm gemberwortel, geschild en geraspt (ik nam een theelepel gemberpoeder)
1/2 theelepel zout
125 gram rode linzen (ik nam iets meer, ik moet er twee dagen mee doen)
1 eetlepel tomatenpuree (ik nam een heel blikje, dat is waarschijnlijk wat meer)
2 tomaten in stukjes
1 eetlepel citroensap
4 eetlepels gehakte koriander
1/2 theelepel chilipoeder (ik nam veel minder, ik denk 1/4, maar dat hangt helemaal van je eigen smaak af, natuurlijk)
1/2 theelepel garam masala

Afbeeldingsresultaat voor lentils red
De rode linzen.
Bereiding:
  • Verhit de helft van de geklaarde boter en bak hierin de sjalotten en mosterdzaad, met een deksel op de pan. 
  • Wanneer het mosterdzaad begint met poffen, verwijder dan de deksel en voeg de knoflook, fenegriek, gember en zout toe. Roer wat rond. 
  • Voeg de linzen, water en tomatenpuree toe. Breng aan de kook en laat een minuut of 10-20 sudderen, tot de linzen gaar zijn. 
  • Voeg de tomaten, citroensap en gehakte koriander toe, laat nog even doorsudderen.
  • In een andere pan de rest van de geklaarde boter laten smelten. Voeg de chilipoeder en garam masala toe. Je kan dit door de Tarka Dhal doen, of apart aan tafel serveren, dan kan iedereen zijn maaltijd zo scherp of mild maken als ze zelf willen (handig met kinderen of andere moeilijke eters!)
Om dit gerecht niet alleen vegetarisch maar ook nog veganistisch te maken, kan je natuurlijk de boter vervangen door olie of kokosvet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten