Translate

zaterdag 1 juni 2019

Siroop van vlierbloesem

Het is weer eind mei en daarmee tijd voor het maken van siroop van vlierbloesem. Ik maak deze siroop al een aantal jaar en ik heb de kans om wat te experimenteren.

Vlierbloesemsiroop

Dit keer hing de struik ook weer lekker vol met bloesems en ik heb ongeveer de helft ervan afgeknipt. Dan laat ik nog wat over voor de bijtjes en ik heb later in het jaar nog flink wat bessen over. 

Benodigdheden
  • Vlierbloesemschermen
  • 1 citroen
  • 1,5 liter kokend water
  • ongeveer 500 gr. suiker
De bloesems werden eerst van de takjes geknipt met een schaar. Ook een prima manier om veel beestje te verwijderen uit de takjes (niet teveel over nadenken, allemaal proteïne). De bloesems gingen in een grote kom, waar ik nog de schil van een hele citroen bij deed en de citroen zelf ook, in stukken gesneden. Dat overgoot ik met 1,5 liter kokend water. Dan afdekken met een doek een 24 uur laten staan. 

De volgende dag zeefde ik de siroop eerst door neteldoek en daarna nog eens door twee lagen keuken papier. Op die manier wordt de vloeistof heel helder en dode beestjes (ze overleven het kokende water niet) blijven achter. Wat ik dan overhield bracht ik aan de kook, met de suiker. Even goed door laten koken tot de suiker helemaal is opgelost en dan kan het met een trechter overgegoten worden in flessen en dan de koeling in. 

Er komt altijd een heerlijke lentegeur van de bloesems af en de siroop is ook heerlijk met water, spa, witte wijn of over ijs. Vorige keer was de kleur van de siroop veel donkerder. Ik vraag me af wat het verschil kan zijn. Misschien heb ik dit keer iets meer water gebruikt of was het de invloed van de citroen waardoor de kleur opklaarde. In elk geval, het grote voordeel van zelf maken is dat je iedere keer wat nieuws krijgt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten