Translate

maandag 10 juni 2019

Zomerse pracht

De lente loopt inmiddels op zijn einde en de zomer komt eraan. In de tuin is dat goed te zien. De eerste bloemen van de lente zijn inmiddels wel uitgebloeid. Dus we hebben al afscheid genomen van de Krokussen en Narcissen. Maar nu is het dan de tijd van de Lupines, Jasmijn, Rozen, Eendagsbloemen en Spierstruik.

Eendagsbloemen

En wat trekken al die bloemen een bijen en andere beestjes aan. Het is in mijn tuin een constant gezoem van bijen, hommels, vliegen, torren en vlinders. Heel fijn om te zien. En eht is ook fijn om te zien hoe alles groeit en bloeit in de loopt der jaren. 
De spierstruik in onze tuin heb ik ooit eens als armetierig verwaarloosd plantje gered tijdens de verbouwing van onze achtertuin. Later heb ik hem nog eens verplaatst, wat mij mijn spade kostte. En inmiddels zijn het twee enorme struiken geworden, die met hun knalroze bloemenschermen een hele schare aan hommels en andere beestjes aantrekken.

Klimroos

En in de voortuin neemt de Klimroos inmiddels een groot deel van het hek over. Toen we ooit de voortuin onder handen namen, heb ik daarna wat nieuwe planten aangeschaft. En een daarvan was een klimroos. En het heeft even een paar jaar geduurd, maar inmiddels neemt hij dus een flink deel van de pergola over. En is een tehuis voor bijen, torren, bladluis en lieveheersbeestjes. 

Boerenjasmijn

En de boerenjasmijn die we ooit in de achtertuin hadden staan, wordt ook ieder jaar groter, met heerlijk geurende witte bloesems. Ik zal die dit jaar toch flink terug moeten snoeien. Want hij neemt steeds meer van de tuin over, terwijl ik graag zou zien dat hij wat meer de hoogte in zou gaan. 

In de moestuin is de zomer ook aangebroken. De tuinbonen en erwten gaan als een speer en vooral de erwten zitten vol met peulen. De rode bessenstruiken hebben al helemaal doorbuigende takken van de bessenoogst die eraan hangt. Binnenkort kan ik dat al gaan oogsten. 
Maar mijn courgettes en pompoenen lijken niet aan te slaan, nadat ik ze een aantal weken geleden verplant heb. De blaadjes blijven maar een beetje klein en gelig. Ik geef ze nog een week om aan te slaan. Anders plant ik nieuwe zaadjes. Een zomer is niet hetzelfde zonder courgette. 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten