Translate

zaterdag 29 augustus 2020

Arendsoog

 Jaren geleden herlas ik eens boeken uit mijn jeugd, om te kijken wat ik daar nu nog van vond. Een serie boeken die daar niet in terug kwamen, was de serie Arendsoog. Ik verslond die boeken, ik leende ze uit de bibliotheek, maar ik heb er ook een paar cadeau gekregen. En ik vond het fantastisch, dappere Arendsoog beleefde allerlei spannende avonturen op de prairie, samen met zijn dappere vriend Witte Veder. 


Wanneer we op vakantie gaan, koop ik van te voren altijd wat strips voor de kinderen, meestal gaat het om Donald Duck pockets, ze hebben inmiddels al een hele verzameling. Maar toen viel mijn oog ook op een collectie tweedehands Arendsoog boeken. En ik nam meteen maar deel 1 mee. 

Tjee, wat is dit ouderwets zeg. Het eerste boek is uit 1935 en verdorie, dat blijkt! Het taalgebruik is zeer oubollig en het verhaal is wel heel erg braaf. Het blijkt uit alles dat dit een kinderboek is, geschreven door een leraar. De intrige zit nog redelijk complex in elkaar. Maar de boeven zijn braaf en de helden zo mogelijk nog braver. Daarnaast zou ieder hoofdstuk prima in een Nederlandse les gebruikt kunnen worden (zoek drie gezegden en uitspraken in hoofdstuk 10 en vertel wat ze betekenen). 
Daarnaast is het verhaal ook wel heel racistisch. Arendsoog heeft als titel Vriend der Indianen, maar waarom hij dit titel heeft gekregen (als 19-jarige) wordt nooit helemaal duidelijk. Terwijl Arendsoog wel de zoon is van een veeboer (en zelf ook veeboer) en dus bijdraagt aan het verdrijven van de inheemse bevolking van hun grondgebied en hun onderdrukking, dit tot vandaag voortduurt. En zijn vriend Witte Veder lijkt meer zijn bediende te zijn dan zijn vriend. Arendsoog kan Witte Veder rondcommanderen, terwijl Witte Veder dat andersom nooit doet. Ook spreekt Witte Veder geen correct Nederlands (of vertaald Amerikaans), terwijl Arendsoog dat wel doet. Het voelt allemaal erg ongemakkelijk.

Maar het verhaal is avontuurlijk en verloopt lekker vlot. De ene crisis wordt afgewisseld met de volgende. Er zijn achtervolgingen te paard, gevechten, plannen en afgeluisterde gesprekken. De onschuldige familie van Arendsoog wordt bedreigd. En het loopt allemaal goed af. 

Ik denk dat de latere boeken iets moderner waren, want ik kan me niet voorstellen dat dit mij lang geboeid heeft als jong meisje. Desondanks, leuk om weer eens terug te lezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten