Translate

zaterdag 1 augustus 2020

From Dusk 'Till Dawn

Onlangs keek ik From Dusk 'Till Dawn (1996) geregisseerd door Robert Rodriguez (Machete Kills) en geschreven door Quentin Tarantino (Django Unchained, Pulp Fiction). In de belangrijkste hoofdrollen zien we George Clooney, Quentin Tarantino, Harvey Keitel (Pulp Fiction) en Juliette Lewis. In allerlei bijrollen zagen we Selma Hayek, Cheech Marin, en Tom Savini.  

Clooney is nog wel heel jong.

Sander was laatst met de meiden uit kamperen en ik heb van de mogelijkheid gebruik gemaakt om met onze zoon weer eens wat films te kijken. Hij ontwikkelt inmiddels best een goede filmsmaak (tot mijn verbazing, ik vond op zijn leeftijd Indiana Jones and the Last Crusade ernstig high brow). Ik kan me nog herinneren dat ik deze film een keer keek met mijn huisgenoten toen ik een tijdje in Manchester woonde (in 1999). Ze vonden me toen maar raar. 

Spoilers

Het verhaal kent een grote plot twist. De meeste mensen kennen hem al, maar mijn zoon wist van niks en ik moet zeggen dat het erg leuk was om zijn reactie te zien op de twist. Er staat nu een nieuwe generatie filmkijkers op mensen, verknal het niet!

De film opent met een sheriff (Parks), die een boodschapje komt doen in een slijterij/ tankstation. Hij vertelt de eigenaar (Hawkes) over een crimineel, die met hulp is ontsnapt uit de gevangenis en waarschijnlijk naar Mexico zal vluchten en dus door deze streek zal komen. Prompt wordt de sheriff doodgeschoten en blijkt dat de criminelen Seth (Clooney) en Richard Gecko (Tarantino) ietsje sneller reisden dan gedacht. De eigenaar heeft niets meer te verliezen en verdedigt zijn zaak, maar moet het afleggen tegen de geharde criminelen. Uiteindelijk ontploft het gehele tankstation. 

Seth en Richard vluchten verder naar een motel met een andere gijzelaar. Maar helaas, Richard is echt heel erg gek en vermoordt ook de gijzelaar. Om toch ongezien de grens met Mexico over te kunnen steken, nemen ze de familie Fuller, vader Jacob (Keitel), dochter Kate (Lewis) en zoon Scott (Liu) in gijzeling. 
Met deze mensen weten Seth en Richard behouden de grens met Mexico over te steken. Uiteindelijk eindigen ze allemaal bij de Bar en Stripclub Titty Twister (ik word een beetje naar bij het idee). Daar wacht iedereen op de komst van ene Carlos, die Seth en Richard naar El Rey kan brengen, waar de criminelen veilig zijn. De Fuller familie kan daarna ook weer huns weegs gaan. 
De andere, kleurrijke uitbaters (Trejo) en klanten (Savini en Williamson) van de Titty Twister krijgen ook nog even wat aandacht. En dan is het tijd voor het hoogtepunt van de avond. Een dans door Santanico Pandemonium (Hayek), die alle mannen het hoofd op hol brengt. 

Maar dan blijkt dat de portier (Marin) het niet kon waarderen om in elkaar geslagen te worden door Seth en Richard en zij veranderen prompt in vampiers en vallen Richard aan. (Dit is de plot twist en mijn zoon begreep niet waar hij naar zat te kijken). De Gecko's, de Fullers, Frost (Williamson) en Sex Machine verdedigen zich zo goed als ze kunnen tegen de vampiers, die werkelijk overal zijn. De bediening, de beveiliging, de band, de strippers en Santanico zijn allemaal vampiers en ze zijn uit op bloed!

Uiteindelijk verschansen Seth en de Fullers zich in een voorraadkamer, waar zij zich met behulp van de spullen van de eerdere slachtoffers, weten te verdedigen tegen de steeds monsterlijker vampiers. Uiteindelijk blijven alleen Seth en Kate over en de situatie ziet er grimmig uit. Maar dan komt toch te zon op en arriveert eindelijk Carlos (weer Marin). 

Conclusie

Ik vond en vind de film hilarisch en kan enorm lachen om de plot-twist. Je denkt dat je naar een vrij standaard, gewelddadige road-movie zit te kijken. En eigenlijk net als de bad guys gewonnen hebben (Jacob Fuller legt het zelfs uit aan Seth) en de film zou moeten eindigen, start er een tweede film. Die wat hilarische ontspanning geeft. De vampiers zijn allemaal lelijk en gemeen, maar kunnen we redelijk eenvoudig afgemaakt worden. 
Wanneer Sex Machine wordt gebeten en langzaam verandert in een vampier, probeert hij eerst nog zijn puntige tandjes verborgen te houden. En Kate moet haar eerste vampier doden, maar durft eigenlijk niet zo goed. Dat geeft toch wel wat ontspanning na het beklemmende eerste deel, waarbij de waanzin van Richard Gecko erg beklemmend was. 

Maar de film is geen goede film en erg onevenwichtig. Kijk hem voor de nostalgische waarde en de algehele hilariteit. maar verwacht er niet te veel van. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten