Translate

donderdag 10 februari 2022

To the Devil a Daughter

 Netflix heeft sinds kort een hoop oude Hammer Horror films in het aanbod en daar heb ik er laatst een van gekeken. To the Devil a Daughter (1976) van Peter Sykes. In de hoofdrollen zien we Christopher Lee (The Creeping Flesh, Dr. Terror's House of Horror), Richard Widmark (Murder on the Orient Express), Honor Blackman (Jason and the Argonauts) en Natassja Kinski in een van haar eerste rollen. Ze was veertien toen deze film werd gemaakt en dat is van belang. Verder zagen we ook nog Denholm Elliot (A Doll's House). 

To the Devil a Daughter

De film is naar een boek van Dennis Wheatley (net als The Devil Rides Out) en dan kun je hoop goedkope reli - horror verwachten. 

Spoilers

De film opent met de ex-communicatie van Vader Michael Raynor (Lee). Dit doet hem weinig, hij vertrekt en richt een eigen geloofsgemeenschap op, ergens in Duitsland. 

Jaren later laat hij een jonge non Catherine (Kinski) van zijn gemeenschap naar Groot Brittannië afreizen, zodat zij op de dag van haar 18e verjaardag door te kunnen brengen met haar vader, Henry Beddows (Elliot). Maar Beddows weet al dat zijn dochter in handen is van een sekte en hij haalt haar niet zelf op, maar laat dat doen door zijn vriend, kenner van het occulte, John Verney (Widmark). 

Eenmaal bij Widmark thuis blijkt dat Catherine zelfs voor een jonge non wel buitengewoon wereldvreemd is. Ook slaat zij weinig christelijke taal uit. Verney vermoedt al snel dat hij door Beddows voor een occult karretje gespannen is. Maar Catherine is een onschuldig meiske en de cultus waar zij bijhoort heeft waarschijnlijk niet veel goeds met haar in zin. Verney probeert meer te weten te komen, terwijl Raynor zijn magische krachten gebruikt om Catherine terug te winnen. 

Om de een of andere reden wordt er ook nog een duivelskind geboren, nazaat van Raynor en een van zijn andere nonnen (ieuw, Christopher Lee bloot, nee dank je). Dit duivelskind wordt steeds ongezien in een couveuse door half Europa gesleept, want het is van belang voor het uiteindelijke lot van Catherine. Het was me een beetje onduidelijk, maar wel creepy. 

Uiteindelijk komt het allemaal tot een grote confrontatie tussen Raynor en Verney, terwijl Catherine ondertussen op het punt staat om het duivelskind in zich op te nemen (om het nog wat verder uit te broeden? Ik begreep het ook niet). 

Conclusie

Een zeer matige film. Dit is duidelijk een duurdere productie van Hammer. Er zijn leuke sets in Duitsland en in Groot Brittannië, er zijn een paar leuke acteurs aangetrokken. Maar dat zijn dan ook wel de enige echte pluspunten. 

Toppunt van goede smaak en subtiliteit dit...

Het verhaal begint leuk, met een sekte geleid door een geëxcommuniceerde priester met een vuig plan en een dappere held die het allemaal moet uitzoeken en het vuige plan gaat tegenhouden. Maar naar verloop van tijd wordt het allemaal gewoon te wazig. En de film heeft een obsessie met bloederige, dodelijke bevallingen (er zijn er twee). Gelukkig ligt die tijd alweer enigszins achter me, maar het is geen goede film voor mensen die op het punt staan moeder te worden, of zojuist moeder zijn geworden. 
Verder is Natassja Kinski 14, misschien 15 tijdens de opnames van de film. En ze speelt een 18-jarige maagd die ieder moment bruut seksueel misbruikt kan worden in naam van een onheilig ritueel. En daarbij heeft ze ook nog allerlei nachtmerries waarbij ze in een veel te dunne, witte nachtjapon bezweet over haar bed heen en weer rolt. En dan is er ook nog eens het full frontal nude shot waarmee ze probeert Verney van het rechte pad te halen (gelukkig is hij daar immuun voor). Hier hadden we ook gewoon een volwassen actrice voor kunnen nemen, in plaats van een klein kind, mensen. Ik mag hopen dat we in de 46 jaar sinds deze film uitkwam verder gekomen zijn. Dit was yukkie. 

Alleen als je het Hammer oeuvre compleet wil hebben. Laat anders maar links liggen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten