Translate

zondag 19 maart 2023

Dubbelbreien


Nadat ik de afgelopen tijd wat meer heb zitten breien (zie kruikzaktheemuts en de Buurman muts), brei ik de laatste tijd steeds meer. En dan wil ik toch eens experimenteren met (voor mij) nieuwe technieken, zoals dubbelbreien, waarbij je met twee draden tegelijk breit, en een voor en een achterkant aan het breiwerk maakt. Als je dan ook nog met twee verschillende kleuren werkt, kan je nog mooie contrasten krijgen, door de kleuren te wisselen. 

Proeflapjes

In ieder geval, ik had nog wat kleine bolletjes draad en met hulp van youtube (wat een uitvinding is dat!) ging ik aan de slag. Ik vond een hele interessante video waar in duidelijk werd uitgelegd was de bedoeling was.  

Eerst heb ik maar een paar kleine lapjes gemaakt om de slag een beetje te pakken te krijgen. Ik begon met het opzetten van eerst 10 en daarna 20 steken. En toen ik een beetje gevoel kreeg voor de techniek en de draden uit elkaar kon houden, heb ik gekozen voor een iets groter patroon. Het is dan natuurlijk leuk wanneer je met de kleuren kan spelen. 
  
Van Bikerchick

Via Pinterest vond ik een (redelijk) eenvoudig plaatje. En dat probeerde ik na te maken met mijn breiwerk. Het was nog niet makkelijk. Je moet in de gaten houden welke kleur in welke steek moet. En kleurpatronen breien heb ik ook nog niet veel ervaring mee.

Schedels Blauw op Geel/ Groen
Schedels Geel/ Groen op Blauw








Dubbelbreien is in ieder geval een leuke techniek om eens mee te experimenteren. En je breiwerk wordt er dubbel zo dik van. En dus ook dubbel zo warm, dat is nog eens interessant wanneer het aankomt op sokken, sjaals en winterkleding. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten