Translate

zondag 19 februari 2023

A je to

Het is weer Carnaval geweest en voor het eerst sinds 2020 hebben we daar weer uitgebreid bij stil gestaan. In voorgaande jaren kocht ik voor de kids vaak een of ander pakje, waarmee ze zich konden verkleden. Maar dit jaar wilde mijn jongste gaan als Buurman, uit de kinderserie Buurman en Buurman. Al sinds we kinderen hebben is Buurman en Buurman een grote hit. Twee buurmannen beleven samen allerlei avonturen omdat ze redelijk competent zijn wanneer het aankomt op klussen, maar totaal niet vooruit kunnen plannen. Ik word altijd erg nerveus van ze. 






Buurman muts

Onze jongste had een rode trui en een blauwe broek om zich als een van de buurmannen te kunnen verkleden, maar ze had geen muts. En de muts is misschien het meest kenmerkende onderdeel van de outfit. Dus ik werd enigszins onder druk gezet om een muts te leveren. Ik toog naar Nijmegen om daar draad te kopen.  


Draad


Ik ging voor katoengaren van het merk Panduro in Blauw en Wit, gekocht bij Pipoos in Nijmegen. Ik had nog wat oude rondbrei - naalden liggen. Van die klassieke, waarbij je de steken op 3 korte naalden zet en dan rondbreit met de 4e naald. Maar na een paar keer alle steken die van de naald gleden en ongebruikte naalden die in mijn ogen en mijn trui bleven steken, heb ik toch maar geïnvesteerd in rondbreinaalden met een draad. Ik kocht ze bij Diny's Wolwinkel, een begrip in Nijmegen. 

Rondbreinaalden

En toen aan de slag. Ik breide 110 steken in het rond met boordsteken (steeds 1recht, 1 averecht), dat geeft wat rek mee aan de stof en dan maakt het niet zo uit of je iets te groot of te klein hebt gemeten. Ik begon met blauw en breide daar 7 toeren van. Dan wisselen en doorgaan met wit, weer zeven toeren. Nadat ik zes banen van blauw en wit had (3 van elke kleur), begon ik met minderen. 
Om het boordsteken patroon te behouden minderde ik twee keer achter elkaar. En om de muts niet al te puntig te laten toelopen minderde ik in 1 toer 4 steken, dan een toer niets en dan weer 4 steken minderen. Zo eindigde ik dan met een vrij lange, taps toelopende muts. 
 
Muts af, zonder pompom

De laatste 24 steken heb ik in een keer afgehecht. En toen moest er nog een pompom op. De laatste witte draad werd opgeofferd aan een pompom, die ook nog op de muts genaaid moest worden. En dat was zoals het me in kleuterklas geleerd is. Twee ronde stukken karton op elkaar leggen. Het midden eruit haken en dan wikkelen met draad. En blijven wikkelen, tot er geen draad meer bijpast. 

Pompom maken

En zo kon mijn jongste als een hele goede imitatie van Buurman Mat (ze hebben namen) naar school en daar de blits maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten