Translate

zaterdag 11 februari 2023

Paddenstoelenrisotto met Gierst

In mijn zoektocht naar recepten met Gierst in het Internationale Jaar van Gierst heb ik dit keer een paddenstoelenrisotto gemaakt, maar dan met Gierst in plaats van met rijst. En het werkte best goed! 
De paddenstoelenrisotto is naar een recept van Delia Smith, maar ik heb de arborio rijst vervangen voor gierst. 
 

Benodigdheden

  • 150 gram gierst (oorspronkelijk 175 gram arborio rijst)
  • 0,5 L kokend water (met een paddenstoelenbouillonblokje)
  • 15 gram gedroogd eekhoorntjesbrood
  • 225 gram verse, gehakte paddenstoelen (ik nam wat kastanjechampignons, Eryngii en Shii Take)
  • 1 gesnipperde ui.
  • 1 glas witte wijn (had ik niet in huis, dus maar zonder gedaan)
  • boter
  • parmezaanse kaas, geraspt
  • zout en peper

Bereiding

  1. Doe de gedroogde paddenstoelen in een kom met het kokende water (ik deed daar nog het bouillonblokje bij. 
  2. Smelt de boter in de pan. Voeg daar de gesnipperde uit bij. Als de ui glazig is geworden, voeg dan de paddenstoelen toe. 
  3. Haal het eekhoorntjesbrood uit het water en bewaar het water. Voeg het eekhoorntjesbrood toe aan de pan. 
  4. Voeg nu de gierst to en laat even meebakken, zodat alles onder de boter zit. Voeg het glas wijn toe. 
  5. Voeg beetje bij beetje de bouillon toe. Voeg pas meer toe, als de eerdere bouillon is opgenomen. Ik merkte dat dit bij de gierst een stuk sneller ging dan bij risotto rijst, dus hou het in de gaten. 
  6. Blijf bouillon toevoegen en zachtjes sudderen, tot de gierst gaar is, de risotto een nog wat soepige consistentie heeft.
  7. Voeg nog wat parmezaanse kaas toe en serveer. 
Dit smaakt heerlijk, maar mist een beetje groente. Als je wil kun je halverwege het koken van de gierst nog een gehakte paprika of gesnipperde bosui toevoegen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten