Translate

dinsdag 14 februari 2023

Nieuw tuinierseizoen (2023)

Kerst ligt alweer een tijdje achter ons. De dagen worden weer aanmerkelijk langer en dat betekent dat het weer tijd is om me te verdiepen in een nieuw tuinierseizoen! Afgelopen weekeinde ben ik voor het eerst in het nieuwe jaar ook weer op de moestuin geweest. Er moest weer mest verspreid worden voor de nieuwe plantjes. Nadat ik een middagje met kruiwagens voor paardenmest heen en weer heb gesjouwd en het heb verspreid door de moestuin, moet ik me nu maar eens gaan concentreren op wat ik in de grond wil hebben. 


In het verleden kocht ik veel zaad bij Vreeken. Maar dit jaar was veel van wat ik hebben wilde (tijdelijk) uitverkocht. Voortaan moet ik misschien toch maar wat eerder een bestelling plaatsen. Gelukkig heb ik een intratuin in de buurt en kon ik daar mijn slag slaan. 

Dit jaar heb ik weer gekozen voor tuinbonen (zoals ook in eerdere jaren). Verder ook maar eens voor gewone bonen gegaan. Tuinbonen en kapucijners zijn al jaren een hit, misschien wordt het toch tijd om eens uit te spreiden? Verder heb ik ook wat rode zonnebloemen gekocht, hopelijk trekt dat weer lekker wat insecten aan. 

Maar voor nu is het voor de meeste planten nog te koud om te zaaien. Ik breng eerst de tuin nog wat meer op orde. Er moet gespit worden, bladeren weggeharkt, misschien nog wat dode planten verwijderen. En dan eerst maar eens in bakjes in de vensterbank of in de koude kas. En dan in april of mei kunnen we naar de volle grond gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten