Translate

vrijdag 6 januari 2023

Het jaar van Gierst

Enige jaren geleden had de FAO het jaar 2016 uitgeroepen tot het Jaar van de Peulvrucht. Ik deed daar toen aan mee door ten minste eens in de week peulvruchten te eten. En dat was een groot succes. Ik leerde veel nieuwe peulvruchten kennen en een aantal maaltijden worden in ons huishouden nog met regelmaat gegeten. En nu heeft de FAO een nieuw jaar uitgeroepen, 2023 wordt het Jaar van Gierst.  



En ik ga dit jaar eens kijken wat ik daarmee kan doen. Gaat het me lukken om, net als in 2016, eens in de week iets met gierst op tafel te zetten? 

Wat is Gierst? Gierst (Millet in het Engels) is een kleine graansoort, die het vooral goed doet in beroerde omstandigheden (net als de linzen uit het Jaar van de Peulvrucht). En daarmee is het een voedselgewas dat wat meer de aandacht verdient, nu klimaatverandering overal voor teruglopende oogsten zorgt.
En wat kan je ermee? Je kan er pap van maken (net als met havermout bijvoorbeeld), maar ook malen en er brood van bakken of het verwerken als een soort couscous. We zullen zien, het komende jaar. 

1 opmerking:

  1. Je kunt zowel popcorn als griesmeel maken van gierst. Ik voorzie allerlei spannende nagerechten.

    BeantwoordenVerwijderen