Translate

maandag 30 januari 2023

Romeinse spellenavond (Januari)

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent dat we ook weer spellenavonden organiseren. Mijn echtvriend doet dit al sinds 2016 (als goed voornemen) en ik ben blij om te zien dat ze nog steeds erg populair zijn onder onze vrienden. 



Deze keer had Sander iets obscuurs op de kop kunnen tikken, Glory to Rome. Kennelijk een erg populair spel, dat niet meer te verkrijgen is. Maar via Marktplaats had Sander een exemplaar op de kop kunnen tikken. En toen dat eenmaal duidelijk werd in onze vriendenkring, kwamen daar een hoop mensen op af.  

Het was de bedoeling om na de Grote Brand van Rome in 64 van de gangbare jaartelling Rome weer opnieuw op te bouwen. Keizer Nero vraagt bijdragen van iedereen. En wie weet het snelst de meeste gebouwen te bouwen en zo de Glorie van Rome te herstellen? 



Aan een andere tafel speelde ik iets moderners, maar ook met Romeins thema, Charioteer. Hierbij zijn de spelers allemaal bestuurders van een strijdwagen in Circus Maximus. Met kaartjes kun je bepalen hoe hard je gaat en of je verder nog andere acties onderneemt (aanvallen van je concullega's, sneller gaan, slim door de bochten of je wagen reparere). De toekijkende keizer en het publiek kunnen ook nog bonussen geven aan populiare wagenmenners. 

Ik heb wel eens vaker eenr racespel gespeeld. En ik vond dit een hele leuke aanvulling. Het spel gaat lekker snel, de strijdwagentjes gaan lekker vlotjes over het bord. En je kan je medespelers een beetje dwarszitten met handige bonussen. En het verloop van het spel kan vrij onverwachts gaan. De speler die in ons spel het grootste deel van de tijd achterop liep, wist uiteindelijk toch nog tweede te worden (met handig afsnijden van de binnenbocht). Wat mij betreft zeker een aanwinst en ik hoop dat het nog eens terugkomt op een spellenavond. 

En ineens was het half twaalf en tijd om naar bed te gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten