Translate

woensdag 11 januari 2023

Gierst met groenten

In dit Internationale Jaar van Gierst probeer ik eens in de week een recept met Gierst op tafel te zetten. Vorige week maakte ik Gierstepap. Deze week probeer ik een avondmaaltijd met groenten op tafel te zetten. 

Gierst


In dit recept worden Gierst en andere groenten gekookt in bouillon. Daarvoor heb ik nog een laatste restje ingevroren bouillon van de ganzenbotten van het kerstdiner gebruikt. Zo zie je maar hoe lang je kan doen met een hele gans. 

De Gierst komt bij onze favo supermarkt vandaan. Het recept komt bij Smulweb vandaan. 

Benodigdheden:

  • 1 ui, gesnipperd 
  • 1 paprika, in kleine stukjes
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 4 of 5 stengels bleekselderij gesnipperd
  • 2 koppen hete bouillon of groentenat (ik nam dus de oude bouillon uit de vriezer, in mijn geval vleesbouillon van ganzenbotten. Maar je kan het natuurlijk net zo makkelijk van groentebouillon maken)
  • 1 theel paprikapoeder
  • 1 theel rozemarijn (of een klein takje uit de tuin).  
  • 1 theel salie 
  • 150 gram Gierst
Bak de gesnipperde ui, paprika, knoflook en bleekselderij in hele olie tot het zacht wordt. Voeg dan de kruiden toe, en de gierst en de bouillon. Breng het geheel aan de kook een laat een half uurtje zachtjes sudderen tot de gierst alle vocht heeft opgenomen. 

Serveer, eventueel met een omelet of gebakken ei. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten