Translate

zondag 8 januari 2023

Gierstepap

 Laatst vertelde ik over mijn plan om eens in de week Gierst te eten, in het kader van het Internationale Jaar van Gierst van de FAO. En ik heb meteen maar de daad bij het woord gevoegd. 


Gierstvlokken

Ik ben rustig begonnen met pap van Gierst. Ik maak al regelmatig zelf havermoutpap van havermoutvlokken. Het idee met Gierstvlokken is precies hetzelfde. Gierst in een pan, melk erbij en koken tot de Gierst zacht wordt. Dan nog aanvullen met wat je maar lekker vindt. Suiker of honing om het wat zoeter te maken, rozijnen of bessen voor wat extra smaak. Je kan ook specerijen als anijs of cardemom meekoken.
Het verschil met de havermout is dat de gierst veel meer melk kan opnemen, dus voeg voldoende toe. Verder duurt het ook iets langer voor de vlokken helemaal door en door gaar zijn. Dus houdt daar rekening mee als je gierstepap wil maken. Verder is dit een prima alternatief voor havermoutpap.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten