Translate

zondag 27 november 2022

Kruikzak!

Nee, het is geen scheldwoord, ik heb een eigen kruikzak gemaakt. Sinds de prijs van gas door het dak gaat, zetten wij de thermostaat ook lager. Maar in de donkere winternachten heb ik het dan wel koud. Nou had ik wel een kruik. Maar wanneer die gevuld was met heet water, was hij soms toch iets te heet in het begin. Dus ik heb een eigen kruikzak gemaakt. 

Voorkant en achterkant

De kruikzak is gebreid. Ik heb een bolletje katoen gekocht bij Stefanie Modefournituren van het merk Katia, om precies te zijn, Menfis Color, nummer 114. Het patroon heb ik zelf bedacht na wat uitzoekwerk. Ik wilde een boordsteek doen, zodat er wat horizontale rek in de zak zat en de zak mee kon bewegen als de kruik meer of minder gevuld was. 
Het stuk rechts bestaat uit 1r1av2r(12x2av2r)1av1r, de toer terug is precies andersom, zodat er een boordsteek ontstaat. En dat een keer of 40 herhalen, zodat de lap lang genoeg wordt. 
Het stuk links moest iets breder, dus dat werd 1r1av2r(13x2av2r)1av1r en de toer terug precies andersom, voor een boordsteek. En toen heb ik aan de bovenkant daarvan nog twee strookjes doorgebreid in hetzelfde patroon, voor steek of 12. Daar heb ik 5 regels voor het einde nog een gaatje gebreid voor het knoopje. 

Aan elkaar genaaid

Toen de twee lappen afwaren, heb ik ze heel voorzichtig gewassen en gedroogd. Ik heb daar even het centrifugeerprogramma van de wasmachine voor gebruikt. De lapjes even een in wasnetje gedaan om ze nog iets te beschermd. Daarna voorzichtig gestreken en even een nachtje laten drogen. Dat is niet helemaal zoals het hoort. Grotere stukken laat ik altijd opgespannen drogen tussen twee zware handdoeken, maar voor een twee kleine lapjes vond ik dat niet echt de moeite. En de volgende dag heb ik ze aan elkaar genaaid. 

Compleet

Toen de zak klaar was, heb ik er nog twee knoopjes opgezet, waarmee de flapjes dan de zak gesloten houden en de kruik in de zak. En toen was het klaar. En nu heb ik een lekkere warme kruikzak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten