Translate

dinsdag 29 november 2022

Spellenavond November

November is alweer bijna voorbij en dat betekende een spellenavond. Deze keer was het heel rustig met maar twee gasten. En dat betekende dat we een oude klassieker en een van mijn persoonlijke favorieten, Serenissima!  

Serenissima

We hebben dit spel al jaren in huis en we hebben het ook al vaker gespeeld. Ooit leenden we het van een vriend, maar omdat we het zo een succes vonden, hebben we het uiteindelijk zelf een keer aangeschaft. En het is al vaker ter tafel gekomen, maar de laatste keer was toch wel lang geleden.

Serenissima is een degelijk Duits spel van de (inmiddels) oude stempel en wil niet alleen een leuk spel zijn, maar ook nog een politiek/ economische situatie goed simuleren. De steden Istanbul, Venetië, Genua en Valencia zijn allemaal handelssteden en bevaren met hun schepen de Middellandse Zee. In hun bootjes bemand door matroos/ soldaten handelen zij met andere steden, kopen en verkopen goederen en proberen zo winst te maken. En wanneer een stadstaat net iets te veel vooruitloopt op de rest, wordt hij in de pan gehakt door de anderen. 


De bootjes, gevuld met bootsjongens en goederen, varen over de kaart en met vlaggetjes markeer je de steden die bij jou horen. 

Het spel heeft ook maar een beperkt aantal ronden en er is altijd te weinig tijd en te weinig geld om alles te doen wat je wil doen, wat de spanning er een beetje in houdt. En ik begon net een beetje een leuk rijk op te bouwen, ik had de hele specerijen handel in handen, toen dat vervloekte Venetië besloot om mij aan te vallen. Dat kon ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan en ik vernietigde links en rechts de handelsschepen en steden van Venetië. Het maakte me niet uit hoeveel van mijn eigen schepen daarbij ten onder gingen. 
Dit had natuurlijk tot gevolg dat Valencia Genua overduidelijk won en daarmee uiteindelijk de Middellandse Zee domineerde. Erg oneerlijk allemaal. 

Een zeer leuk spel dat ik te weinig te voorschijn haal.

2 opmerkingen:

  1. Genoa won met 50 punten, wat geloof ik letterlijk 2x zoveel was als de nummer 2. Valencia deed het ongeveer even goed als het Ottomaanse Rijk en Venetië.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haal ik weer steden aan de Middellandse Zee door elkaar? Zo zie je maar, oorlog loont niet. Ik hoop maar dat Venetië een scherpe les heeft geleerd over het aanvallen van vreedzame buren.

      Verwijderen