Translate

vrijdag 25 november 2022

Voorbereiden op kerst (2022)

De dagen worden alweer korter en kouder, de Sint is in het land, dat betekent dat Kerst niet meer ver weg is. Hoog tijd om met de voorbereidingen te beginnen! Er moet natuurlijk weer kerstcake gebakken worden. En dit jaar zijn er geen Coronamaatregelen te verwachten, dus we kunnen waarschijnlijk ook weer een spellendag organiseren kort na kerst. Dan zijn er wel twee kerstcakes nodig!

Weken in de drank

En voor kerstcakes grijp ik terug op de klassiekers (200820142015201720182020) van Delia Smith. Ik maak dit jaar een gewone kerstcake en een Creoolse kerstcake. En daarvoor begin ik ruim van te voren. Ik mix eerst alle fruit met drank en laat dat een week trekken. Dan kunnen de gedroogde stukken fruit lekker veel alcohol opnemen. 
Verder heb ik het recept voor de gewone kerstcake iets aangepast. Ik vervang een groot deel van de rozijnen en krenten door andere soorten gedroogd fruit, zoals abrikoos, cranberry en vijgen. Zo lang ik maar op dezelfde hoeveelheid gedroogd fruit uit blijf komen, is er niets aan de hand. 

Krenten 450 gram ⇒ 100 gram
Rozijnen 350 gram ⇒ 150 gram (ik deed 50 gram gele rozijnen, 100 gram blauwe rozijnen)
Geglaceerde kersen (Bigaraux) 50 gram ⇒ 100 gram
Gesuikerde sinaasappelschil 50 gram ⇒ 100 gram
Toegevoegd
Gedroogde Vijgen 150 gram
Gedroogde Abrikoos 150 gram
Cranberry 150 gram

Helemaal af. 

En na een weekje trekken in een afgesloten pot, moeten de cakes daarna alleen nog maar gebakken worden. Het duurt nog een maandje tot de kerst. Tot die tijd wordt vooral de gewone kerstcake bijgevuld met extra sterke drank. Ik heb nu al zin in de kerstdagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten