Translate

woensdag 20 maart 2019

Amerikaanse Goden

Lang, lang geleden, toen ik nog in Den Bosch werkte (2011), liep ik daar een keer boekwinkel Adr. Heinen binnen en kocht heel spontaan het boek American Gods (2001) van Neil Gaiman. Hem kende ik al wel. Hij had samen met Terry Pratchett, een andere held van mij, al Good Omens geschreven en Coraline. Neverwhere en Stardust had ik inmiddels ook wel op mijn netvlies staan.

Wat zit je hier nog,
lezen dat boek!

En dit boek vond ik ook weer fantastisch. Een hele fijne mix van fantasy, mysterie en horror. Allemaal in hedendaags America (nou ja, late jaren '90 waarschijnlijk). En toen kwamen de geluiden dat dit verfilmd zou worden tot een serie. Dat heeft uiteindelijk nog lang geduurd, maar in 2017 was het zover. Luie taart die ik ben, nam ik toen niet de moeite om deze serie te kijken via Amazon Prime, maar heb ik gewacht tot de DVD te lenen was via de Bibliotheek alhier

De serie

Het boek is verfilmd met Ian McShane (The Pillars of the Earth, John Wick), Ricky Whittle, Emily Browning (Sucker Punch), Pablo Schreiber, Peter Stormare (Fargo, Hansel and Gretel: Witch Hunters), Gillian Anderson (The X-Files), Orlando Jones (Biker Boyz) in de belangrijkste rollen. En ik vind de meesten van hen buitengewoon goed getroffen.

Spoilers

Het verhaal in de serie wijkt meer en meer af van het verhaal uit het boek, dus de waarschuwing is nog wel op zijn plek hier.

Het verhaal opent met Shadow Moon (Whittle), die een gevangenis straf uitzit. Hij wordt een paar dagen eerder vrij gelaten, omdat zijn vrouw, Laura Moon (Browning) is overleden in een auto-ongeluk. Onderweg naar huis treft hij een vervelende, opdringerige oudere man, Mr. Wednesday (Mc Shane), die hem een baan wil aanbieden. Dan krijgt Shadow ook te horen dat zijn beste vriend, die hem een baan had kunnen geven, ook dood is. Nog later, tijdens de begrafenis krijgt hij te horen dat zijn vrouw een affaire had met zijn beste vriend en zij beiden zijn gestorven terwijl ze seks hadden in de auto.

Een geschokte Shadow besluit om dan maar voor Mr. Wednesday te gaan werken. Deze man is duidelijk een crimineel type en hij reist heel de VS door om mensen te werven voor zijn kant van een onduidelijk conflict. Zo komen ze in Chicago uit bij Czernobog (Stormare) en zien we ook het verhaal van andere personen. Allemaal lijken zij in een andere wereld te leven dan die van Shadow Moon.
Er lijkt ook een tegenpartij te zijn, onder leiding van Mr. World (Glover), Media (Anderson) en Technical Boy (Langley). Deze zijn duidelijk wat agressiever en proberen om Shadow Moon aan hun kant te krijgen. In de loop van de serie krijgt dit conflict steeds meer vorm.

En ondertussen is Amerika zelf ook een karakter in de film. Zo wordt er enorm veel ingezoomd op de eindeloze uitgestrektheid van het landschap, de klassieke auto's, motels en goedkope hotels, enorme warenhuizen en het verval en de viezigheid overa.

Conclusie

Een heerlijke serie die smaakt naar meer. Sinds heel kort is seizoen twee weer beschikbaar. Misschien dat ik dit keer toch investeer in een abonnement. Na de eerste drie afleveringen wordt het boek wel redelijk losgelaten. Maar dat geeft niet, voor een TV serie moet je andere keuzes maken. En de keuzes die gemaakt zijn, zijn goede. Ian McShane als Mr. Wednesday is erg goed getroffen, net als Pablo Schreiber voor Mad Sweeney, Peter Stormare als Czernobog en Gillian Anderson als Media. 
Kijken als je de kans krijgt, en zorg dat je klaarzit voor serie 2.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten