Translate

zaterdag 16 februari 2019

Pillars of the Earth

Onlangs keek ik een serie, die ik voor weinig geld heb opgepikt in de Maldense Kringloopwinkel Vintage and More. Ik haal daar wel vaker DVDs, kijk ze een keer en als ze niet bevallen gaan ze net zo makkelijk weer terug. Deze keer liep ik aan tegen een verfilming van Ken Follet's The Pillars of the Earth.

Herken de bekende koppen

Jaren geleden heb ik Pillars of the Earth eens gelezen. De eerste druk kwam uit in 1989. Ik denk dat ik het een paar jaar later in een Nederlandse vertaling heb gelezen. En tot mijn stomme verbazing is die verhaal dus een aantal jaar geleden verfilmd als The Pillars of the Earth (2010). En er zit een hele resem aan bekende mensen in!
De serie is geregisseerd door Sergio Mimica-Gezzan, die meer series regisseerde. Belangrijke rollen zijn er voor Ian McShane (John Wick, Coraline), Eddie Redmayne (Fantastic Beasts and Where to Find Them, Black Death), Hayley Atwell (Captain America: The First Avenger), Tony Curran (Thor: The Dark World), Donald Sutherland (The Puppet Masters), Allison Pill (Snowpiercer), Rufus Sewell (Abraham Lincoln: Vampire Hunter) en Götz Otto (Iron Sky)

Spoilers

De serie bestaat uit zes afleveringen en volgt verschillende groepen, die op verschillende niveaus in de samenleving van 12e eeuws Brittannië leven. Hun strijd om een beter leven voor zichzelf te maken zorgt ervoor dat ze elkaar steeds weer tegenkomen. 

Er zijn de gewone mensen, vertegenwoordigd door Tom Builder (Sewell) en zijn familie (Wörner, Redmayne, Garrigan, Bennett). Er is een groep monniken (MacFadyenTaubman), die hun cathedraal willen herbouwen, terwijl hun bisdom (McShane) hele andere plannen heeft. Er zijn lage edelen, die konkelen om de gunst van de Koning, geld en goede huwelijkspartners (Sutherland, Atwell, Parish, Bathurst, Oakes). Dan zijn er nog de koningen en prinsen zelf. Die verhaal speelt zich af ten tijde van de Anarchie, waarbij Koning Stephen (Curran) en Keizerin Maude (Pill) streden om de heerschappij over Brittannië.   

De strijd tussen de koningen en prinsen over de heerschappij over Brittannië heeft verstrekkende gevolgen voor iedereen. De kerk kiest partij, net als de lage edelen. De nog lagere monikken en gewone mensen moeten ook partij kiezen, al was het maar om zichzelf en hun levensonderhoud te kunnen beschermen.  
En ondanks dat deze strijd van de hoge heren af en toe hele ernstige gevolgen heeft voor de lagere, machtelozere klassen, weten deze groepen toch om hun leven vorm te geven en zelfs grootse dingen te bereiken, zoals de bouw van een enorme kathedraal. En niet alleen weten ze een kathedraal uit de grond te stampen, ze weten ook nog revolutionaire vernieuwingen door te voeren met de introductie van de Gothische Boog

Conclusie

Ik snap niet dat deze serie indertijd helemaal aan mij voorbij is gegaan! De acteurs zijn top, de aankleding is fantastisch, en het verhaal zit vol politieke intrige, geweld en seks (voor ieder wat wils dus). Wat dat betreft doet het mij erg denken aan de serie Rome (2005), die voor het eerst in lange tijd probeerde om een bloederige historische periode aantrekkelijk op TV te brengen. 


In vergelijking met het boek is het verhaal wel behoorlijk ingedikt. De intriges gaan wat sneller, wat minder belangrijke personages zijn verdwenen. De intriges aan het hof worden ook wat duidelijker uitgespeld. Maar voor een TV serie is dat niet ongebruikelijk natuurlijk. 

Als je boek of serie nog eens te pakken kan krijgen, zeker eens lezen of bekijken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten