Translate

zaterdag 18 september 2021

Bramenjam

Niet op vakantie gaan naar het buitenland heeft ook voordelen. In voorgaande jaren verpieterde de bramenoogst meestal aan de ranken, omdat ik er niet was om ze te plukken. Maar dit jaar was ik natuurlijk wel thuis. Bovendien hebben we een lekker vochtige zomer gehad, dus het fruit kon groeien als een gek. Dus dat betekent Jam maken! 

Mijn hulpje

Gelukkig had ik een hulpje, die elke dag meehielp om nieuwe, versie bramen te plukken. Ik plukte elke dag verse en vroor ze dan in. Als ik dan na een paar dagen voldoende had, maakte ik een hoop jam in één keer. Dan gaan de bevroren bramen in een pan en worden helemaal kapot gekookt. Dan draai ik de bramen nog een keer door een passeer zeef. Op die manier vis ik de meeste pitjes er dan wel uit. Het overgebleven sap breng ik dan opnieuw aan de kook met geleipoeder een flinke hoeveelheid suiker. 

In potjes

En als dat dan begint te stollen, kan de gloeiend hete jam worden overgegoten in potten. Inmiddels heb ik een grote verzameling potten geregeld. Ik koop inmaakpotten via de kringloop en potten met een klikdeksel van tomatensaus of iets dergelijks houd ik ook achter. En momenteel staat de kast nog vol met potten uit 2020 en vul ik die dus aan met de jam van 2021. Hopelijk komen er komend jaar weer flink wat meer gasten over de vloer, zodat ik de jam weer in allerlei taart kan verwerken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten