Translate

dinsdag 14 september 2021

Tweestromenland

Een aantal jaar geleden ging ik met vrienden naar een tentoonstelling over Nineveh, over de opkomst van een wereldrijk en de stad Nineveh die daarbij hoorde. En onlangs is er een boek verschenen, over hoe alles samenkwam in het Tweestromenland, waardoor er daadwerkelijk een wereldrijk kon ontstaan. Het gaat om Het Wereldrijk van het Tweestromenland van Daan Nijssen. En ik kon het zonder problemen krijgen bij onze Bieb, door het heerlijke reserveringssysteem nog in mijn eigen dorp bezorgd ook.  

Zomaar, uit de Bieb

Het was leuk om weer eens een echt studieboek te lezen, in plaats van fictie. In het verleden heb ik wel meer over de culturen van het Tweestromenland gelezen. Zo heb ik ook eens het Gilgamesh - Epos gelezen en En het is geen kei- en keihard studieboek, het is duidelijk bedoeld voor lezers die meer willen weten over het antieke Assyrië, Babylonië en Perzië. 
Er wordt een duidelijke afgebakende tijd in besproken en alle belangrijkste spelers (individuen en volkeren) komen aan bod. Daarbij worden ook verschillende bronnen aangehaald, ook uit die tijd, zodat duidelijk wordt dat ook zo lang geleden er al meerdere interpretaties van dezelfde gebeurtenis waren. Vooral leuk wanneer historische gebeurtenissen in verband worden gebracht met specifiek passages uit de Bijbel. 

Wat ik wel jammer vond was dat de nadruk erg lag op politiek - militaire ontwikkelingen. Er werd minder aandacht besteed aan de sociale en culture context van alle ontwikkelingen (wat ik natuurlijk ook interessant vind). Desondanks, lekker helder en vlot geschreven, veel mooie plaatjes en kaartjes en informatief. Een aanrader. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten