Translate

zaterdag 10 december 2022

Kerstkaartjes 2022

De Sint is weer voorbij, de kerstcakes zijn gebakken en kerst komt steeds sneller dichterbij. Dat betekent dat ik weer kerstkaartjes verstuur. Kerstkaartjes worden al sinds het einde van de 19e eeuw verzonden tussen familie, vrienden en andere relaties. En zoals altijd, zijn dat soort uitingen onderhevig aan mode. Kerstkaartjes nu hebben vaak een winters landschap, kerkelijke beelden of feestelijke beelden. Maar in vroeger tijden wilden mensen ook vooruitkijken naar de lente en beelden bloemen af op hun kerstkaarten. 

Alle kerstkaartjes

Ik begon zoals altijd met een aantal patronen van Pinterest (heerlijke site) en borduurde die op een lap witte aida (die inmiddels aardig op begint te raken!). 

De patroontjes

Een aantal patroontjes waren zo klein, dat ik ze direct op de kaart heb geplakt. Nog wat andere versieringen van stripjes papier die ik nog heb van een ander knutselproject en wat washitape en het ziet er meteen fantastisch uit. 

In het zwart
Met sterren







Voor de grotere patroontjes snijd ik eerst een cirkel uit met een cirkelsnijder, plak het patroontje erachter en dek dat dan weer af met een stukje papier. Mijn cirkelsnijder heb ik al jaren en het viel me op, dat het snijden inmiddels toch wel erg stroef ging. Toen pas ontdekte ik de houder met de reserve mesjes (ahum). Vervangen was gelukkig een kleine moeite en nu snijd ik door het papier heen als een heet mes door zachte boter. Houdt je materiaal goed bij, mensen!


Een groter patroon

In ieder geval, na een paar avonden borduren en een ochtendje fröbelen met papier, lijm en een heel scherp mes, heb ik weer een mooie set kaartjes. 

Fijne feestdagen!







  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten