zaterdag 1 augustus 2015

Amoras III - Krimson

Het derde album van de Amoras-serie ontkomt ook niet aan mijn drang tot analyse. In het vorige album hebben we al kunnen zien dat het verhaal behoorlijk complex in elkaar steekt. Kunnen we het door middel van grondige analyse ontwarren? Ik doe mijn best.

+Sander en ik lazen de strips al een tijdje, maar het uitkomen van het derde album (mei 2014) hebben we gemist. We zullen er een goede reden voor gehad hebben. In elk geval, na album I en II gaf ik Sander album IV voor onze trouwdag in november. Maar bij het lezen van album IV kwam ik erachter dat ik album III gemist had. Dus dat kocht ik voor Sander voor Sinterklaas. Ik had zelfs nog mijn best gedaan een mooi gedicht te maken en het stiekem mee te geven met de cadeaus (ik kon niet bij de viering zijn). Maar in alle hectiek was het Sander niet opgevallen dat het vreemde cadeau uit de Maldense zak niet door hemzelf gekocht was. En het gedicht gaf hem ook geen hints.

Zucht

Door naar de bespreking. Het derde album is getiteld Krimson en ik verwacht dan ook dat we meer te weten zullen komen over wat Dr. Krimson beweegt om op Amoras in de toekomst de dienst uit te maken.
Dr. Krimson was in de rode serie altijd een van de centrale schurken. Hij was laag en gemeen en vooral geïnteresseerd in persoonlijk gewin. Daarnaast was hij ook altijd het hoofd (en soms ook de marionet) van een grotere, schimmige, criminele organisatie. Hij was de vertegenwoordiging van het georganiseerde kwaad. Zijn instabiele persoonlijkheid hield hij in stand door zijn eeuwige pillen en poeders, aangereikt door Achiel, zijn butler en vertrouweling.
Wat is daarvan gemaakt in de Amoras reeks?

Start
Deel I - Suske
Tijdlijn Suske
Deel II - Jérusalem
Tijdlijn Jérusalem
Tijdlijn Krimson
Kaart Amoras

Deel 3, het ziet er al afschrikwekkend uit. 

De voorkant begint al goed. We zien het silhouet van Dr. Krimson met gloeiende ogen, die wegloopt van een vuurzee of explosie. De ruimte waar hij in staat wordt gedomineerd door een enorm glas-in-lood raam, met daarop de afbeelding van Jérusalem. Het verdere interieur van de ruimte is danig vernield. Is het een kerk?

P3.1 2047 Dag 6 - Jérusalem zit nog steeds naakt op het harpoengeweer van het scheepswrak, terwijl de helicopters van Dr. Krimson dreigend in de lucht hangen. Suske vraagt of ze niet iets aan moet trekken. Wanneer Jérusalem zich omdraait om antwoord te geven, blijkt dat zij rode gloeiende ogen heeft. De mannen in de helicopters wachten tot het escader komt om Suske en Jérusalem neer te schieten, op bevel van Dr. Krimson, die dit keer zeker wil weten dat iederen sterft.
Okee, in de eerdere albums zagen we al dat Jérusalem een kil, koelbloedig en manipulatief persoon is. Maar nu is ze ook ronduit onnatuurlijk. Roodgloeiende ogen komen normaliter niet voor bij mensen. Het is mij een beetje onduidelijk of Suske haar rood-gloeiende ogen heeft gezien. Hij zegt er later niets over. Dat had ik toch wel gedaan. 
P3.2 2047 Dag 6 - In zijn basis zit Dr. Krimson met een glas champagne in de hand te kijken naar de beelden van zijn camera's toen Suske en Jérusalem zijn basis infiltreerden om Wiske te bevrijden (P1.29). Dan reageert hij geschokt wanneer hij een close-up ziet van de tatoeage die Jérusalem in haar nek heeft, van een barcode (die zagen wij al op P1.38). Hij geeft onmiddellijk de opdracht om de missie om Suske en Jérusalem dood te schieten af te blazen.
Uit de beelden die Dr. Krimson bekijkt van Suske en Jérusalem blijkt dat er dus een camera stond op de plek vanaf waar wij ook naar de scene keken, geinige grapjes met de fourth wall. 
Als er surveillance camera's waren, waarom werd Suske dan pas betrapt in de basis van Dr. Krimson, toen Dr. Krimson zelf plotseling bij Wiske binnenliep? En waarom kon de bewaker op P1.35 niet zien dat ook Jérusalem buiten rondhing?
P3.3 De straaljagers arriveren en zijn klaar om hun raketten af te vuren op het scheepswrak met Suske en Jérusalem. Op het laatste nippertje krijgen zij de opdracht om de missie af te blazen. Met brullende motoren verdwijnen zij weer. Suske vraagt zich verbijsterd af wat er gebeurd is, een onaangedane (en nog steeds zeer naakte) Jérusalem vertelt hem dat zij nog leven.

P3.4 2013 Dag 4 - Het jacht waarmee Barabas ontvoerd is, ligt nog steeds stil en heeft geen moderne navigatie apparatuur meer. Inmiddels is een storm losgebarsten. Barabas wordt nog steeds in de gaten gehouden door Slugger. Hij doet alsof hij zeeziek is, maar ondertussen blijft hij met Lambik contact houden via Skype een geeft hij zijn accurate positie door.
P3.5 2013 Dag 4 - Jerom lijkt depressief te zijn over alle gebeurtenissen en als het niet voor Tante Sidonia was, zou hij al lang gestopt zijn met de zoektoch naar Barabas. Inmiddels is Tante Sidonia in het rusthuis, waar zij verbleef na haar zenuwinzinking, weer aardig opgeknapt. Zij schijnt zich niet te realiseren dat de kinderen naar de toekomst gebracht zijn en denkt dat zij binnenkort weer terug zullen zijn. Een verpleegkundige kletst er een beetje omheen om haar kalm te houden.

2047 Dag 6 - Wiske komt bij zinnen en vraagt zich af waar zij is.
P3.6 2047 Dag 6 - In de open mijn zijn de twee Skinnies en de Fattie die Wiske hebben gered inmiddels met Wiske helemaal naar de rand van de mijn geklommen. Terwijl ze op het punt van ontsnappen staan, besluit een van Skinnies dat de Fattie toch moet sterven, omdat hij hen op zou houden. Terwijl hij valt, duwt de Fattie de andere Skinnie ook van de rand van het pad waar ze op lopen. De twee Skinnies zaten nog steeds aan elkaar vast met ketenen (op P2.39) en zij sleuren elkaar de diepte in. Wiske kan nog net de Fattie redden. Wiske begint te gillen wanneer ze het drama ziet, de Fattie zorgt ervoor dat zij haar mond houdt en niet gezien wordt.
Sommige mensen zijn wel heel dom. De twee Skinnies zitten nog aan elkaar vast met een ketting. En terwijl de Fattie tussen hen in staat besluit er een dat zij hem in de afgrond moet duwen. Is ze verblindt door haat? Dom geworden door gebrek aan voedsel? Had ze niet drie seconden kunnen wachten tot ze beter gepositioneerd waren?
P3.7 2047 Dag 6 - De twee gevallen Skinnies bereiken de bodem van de mijn en zijn dood. De andere gevangen genomen mijnwerkers kijken geschokt toe, de Skinnies krijgen nu ook een naam, Texas en Doran. De opzichter met het zwarte haar zegt dat iedereen weer aan het werk moet. Boven in de mijn is de Fattie opgelucht dat niemand hen heeft gezien. Hij zegt Wiske dat zij daar blij mee moet zijn. Wiske is geshockeerd, er zijn twee mensen dood. De Fattie zegt daar dat de Skinnies haar ongetwijfeld verkocht hadden. De Fattie gaat verder met zijn ontsnapping en Wiske volgt hem, omdat hij de enige is die haar wil helpen en de weg naar veiligheid weet.
De mijn is een open mijn met niet heel steil aflopende randen, toch vallen de Skinnies helemaal naar beneden en blijven zij niet halverwege de wand op een van de vele richels van de mijn liggen. Integendeel, zij lijken zelf in het exacte centrum van de mijn neer te vallen. Hoogst onwaarschijnlijk, tenzij de zwaartekracht rond de mijn anders werkt. Maar het ziet er wel mooi uit, natuurlijk. 
De Fattie zegt dat de Skinnies Wiske hadden verkocht. Aan wie? Waarvoor? Jérusalem zei op P2.29 dat de Fatties de Skinnies hielden als slaven en voedsel. Gaat dat dus ook de andere kant op?
P3.8 2047 Dag 6 - De helicopters hangen nog steeds buiten het scheepswrak. Binnen het Jérusalem zich inmiddels weer aangekleed. Ze kunnen niet ontsnappen aan de helicopters en ongetwijfeld kan Dr. Krimson ieder moment hier zijn. Jérusalem vindt een polaroid camera en maakt daarmee foto's van Suske en van haarzelf.
Hier wordt de foto gemaakt, waarmee het album Jérusalem wordt afgesloten. Maar hoe is deze foto 30 jaar terug in de tijd gereisd?
Polaroid cameras hebben het zwaar in het digitale tijdperk. Waarom is hier wel een polaroid camera? Waarom werkt hij nog?
P3.9 2047 Dag 6 - Jérusalem heeft een foto waar ze tevreden over is en hangt deze aan het prikbord van het scheepswrak. Dan neemt zij Suske mee naar het ruim van het schip. Zij is daar op onderzoek uitgegaan toen Suske sliep. Zij vond daar een twee sets duikpakken, zuurstofflessen en harpoenen. Door een gat in de romp zwemmen zij onder water weg van het schip.
Slaapt Jérusalem ooit?
P3.10 2047 Dag 6 - Wiske loopt met de Fattie door de woestenij van Amoras. Zij noemt hem Babar. Maar als gevolg van haar auto-ongeluk (P1.52) is zij erg verzwakt en valt flauw. Babar draagt haar verder.

2013 Dag 4 - De storm is gaan liggen en het jacht is nog zeewaardig. Alleen heeft de storm het schip losgerukt van het rif en over het rif heengezet. Zij zitten nu vast in een ring van riffen.
P3.11 2047 Dag 4 - De kapitein en navigator van het jacht nemen even een momentje om te roken. Barabas komt uit zijn kajuit en vraagt wat er gaande is. Hij krijgt te horen dat zij voorlopig stil liggen. Barabas is tevreden. Lambik en Jerom kunnen hem makkelijk vinden nu hij stilligt. Hij heeft nu tijd over om de beeldcomputer van de teletijdmachine te herstellen. Hij gebruikt die om Dr. Krimson te observeren. Die is op dat moment in 2047 aan boord van het scheepswrak (waar Suske en Jérusalem eerder verbleven) en ziet daar dingen die hem niet bevallen.

P3.12 2047 Dag 6 - Dr. Krimson is inderdaad aan boord van het scheepswrak en hij ziet daar de polaroid foto's die door Jérusalem zijn gemaakt. Inmiddels is ook ontdekt dat Suske en Jérusalem inmiddels weer vertrokken zijn. Dr. Krimson ontsteekt niet in woede wanneer hij dat hoort, maar zegt dat het komt door dat meisje. Het onbegrijpelijke behoort tot de mogelijkheden nu zij betrokken is bij Suske. Dan zit Dr. Krimson de foto van Suske en Jérusalem samen. Hij zegt dat Suske een pact heeft gesloten met een kracht die zijn ondergang wordt. Dr. Krimson pakt de foto van Suske en Jérusalem die we eerder al zagen in handen van de jonge vrouw met het zwarte haar.
OK, de foto is gemaakt en is nu in handen van Dr. Krimson. Maar hoe komt de foto nu in een Antwerps rusthuis in 2013?

2013 Dag 3 - Barabas is nog steeds bezig met het beeldscherm van de teletijdmachine. Het is onduidelijk of hij de voorgaande scene met Dr. Krimson volledig gezien heeft en of hij begrijpt wat er gezegd is. Hij kan in elk geval zien dat Dr. Krimson erg ontevreden is. Hij besluit om Dr. Krimson naar 2013 te halen, om uit te vissen wat er aan de hand is.
P3.13 2013 Dag 3 - Barabas is verbaasd om te zien dat Dr. Krimson niet in de cabine van de teletijdmachine is. Maar zoals altijd is Dr. Krimson naar een plek vol water geflitst. Dit maal is zijn oog-makeup ook flink uitgelopen. Dr. Krimson vraagt waarom het jacht stilligt. Daarna wil hij een overleg met Barabas.

P3.14 2047 Dag 6 - Suske en Jérusalem zwemmen onder water, weg van het scheepswrak. Dit gaat goed, tot zij een soort gemuteerde inktvis storen. Dit monster, met een grote tentakel/ staart, twee kleinere tentakels en nog een serie kleinere tentakels grijpt Suske bij zijn been. Jérusalem schiet het monster neer met haar harpoen, maar raakt verstrikt in het koord van de harpoen. De stervende mutant sleurt zo Jérusalem de diepte in. Een haai komt nieuwsgierig naderbij.
De inktvis is duidelijk een mutant. Waarom is het beest gemuteerd geraakt? Genetische experimenten? Straling? Daar hebben we tot nu toe niets van gezien. Wel hebben we eerder een groene kat gezien (P2.40). Is de milieuvervuiling inmiddels zo ernstig dat katten en inktvissen spontaan muteren?
P3.15 2047 Dag 6 - Terwijl Suske vertwijfeld toekijkt hoe Jérusalem de diepte in gesleurd wordt, door de stervende, gemuteerde inktvis, komt daar plots een man aan op een gemotoriseerd onderwater-voertuig. Deze is gelukkig bewapend met korte-afstandsraketten, waarmee hij de inktvis aan gort schiet, waardoor het touw ook breekt. De haaien storten zich op de brokken inktvis. Jérusalem en Suske grijpen zich vast aan het voertuig, dat snel naar een afvoerpijp vaart, achternagezeten door de grootste haai.
Waar komt deze vent vandaan, hoe weet hij dat hij Suske moet redden? En hoe werkt zijn onderwater-motor? Hij kan gewoon blijven zitten, zijn bril en zuurstofmasker worden niet afgerukt door de druk van het water. 
P3.16 2047 Dag 6 - Suske zwemt als laatste de afvoerpijp in, de grootste haai volgt hem hardnekkig de nauwe ruimte in. Nog net op tijd weten Jérusalem en de onbekende redder hem uit de afvoerpijp te trekken, voor de haai hem opvreet. De man met de blonde dreadlocks en een bikerjack met een schedel en het logo "Skinnies - Amoras", zegt dat zij in een afgedankte ontziltings-installatie zijn. Dan neemt hij met een headset en computer contact op met een compaan.
P3.17 2047 Dag 7 - Terwijl Suske en Jérusalem hun duikpakken uit doen en hun normale kleren weer aan, zegt de man tegen zijn compaan, Hack genaamd, dat hij Skinnies heeft gered. Suske stelt zich voor als Suske en de man herkent hem als de nazaat van Sus Antigoon, de stichter van Amoras. De man verwelkomt Suske met een mannelijke knuffel en onthaalt hem als de redder van Amoras. Hij stelt zich voor als Flitter.
Hoe herkent Flitter Suske als nazaat van Sus Antigoon en hoe herkent Flitter hem als redder van Amoras (of de Skinnies)? Suske lijkt wel wat op Sus Antigoon. In 'Het Eiland Amoras' wordt Suske geïntroduceerd als bewoner van Amoras en nazaat van Sus Antigoon. Is die continuïteit dan ook in deze serie geldig? Komt Suske dus werkelijk van Amoras en hebben de vrienden daar al eerder avonturen beleefd? En waarom denkt Flitter dat Suske hun redder is? Is zijn komst (terugkeer?) voorspeld
Op de computer van Flitter prijken stickers van de Anti-kernenergie beweging, en een oproep om cannabis te legaliseren. Dit voelt allemaal erg jaren '70 aan. Is de tijd stil blijven staan op Amoras? Is Amoras echt onderdeel van de rest van de wereld? Weet iedereen waar het ligt?

P3.18 2013 Dag 4 - Dr. Krimson heeft een gesprek met Barabas. Barabas let maar matig op, hij knutselt aan een soort telefoontje. Dr. Krimson vraagt of het kwade plotseling, zonder waarschuwing onder de mensheid gekomen kan zijn. Dat zou perspectieven bieden voor mensen zoals hij (in- en inslechte mensen). Dr. Krimson wil meer weten over de Apocalyps en de Anti-Christ en dat soort zaken. Barabas zegt dat hij daar weinig van weet, maar zijn studie-genoot Saunière weet meer van dit soort dingen. Barabas wil wel contact opnemen met Saunière, maar dat mag niet van Dr. Krimson. In plaats daarvan gaat Dr. Krimson met de teletijdmachine naar de instelling waar Saunière is gaan wonen met zijn gekke huishoudster Marie. Barabas geeft Dr. Krimson nog de telefoon mee, het blijkt een verbeterde versie te zijn van terugflits-armbanden, die hij al eens eerder uitvond. Dr. Krimson wordt naar het rusthuis geflitst, waar Sidonia ook verblijft, hij belandt in de vijver.
De religieuze verwijzingen volgen elkaar steeds sneller op. Eerst de naam van Jérusalem natuurlijk, dan noemt Jérusalem Dr. Krimson een duivel op P2.13, en Dr. Krimson verwijst naar de vulkaan in zee bij Amoras als de poort van de hel op P2.25. En ziet Dr. Krimson Jérusalem nu als de Anti-Christ of een boodschapper van de Apocalyps?
Saunière heeft echt bestaan en is een centraal punt geworden van theorieen rondom alternatieve interpretaties van het Bijbelse verhaal over Jezus en zijn nageslacht. Nu wordt Dan Brown ook nog betrokken bij deze strip. 
De terugflitsarmbanden die Barabas noemt, werden voor het eerst geïntroduceerd in het album 'De Duistere Diamant', waar ook al eerder aan gerefereerd is in deze serie, op P2.47. Dit is ook een album waarin magie voorkomt. 
P3.19 2013 Dag 4 - Dr. Krimson vraagt een arts van het rusthuis naar de aalmoezenier, maar zij vertelt hem dat hij net een paar dagen dood is, een vreselijke dood. Dr. Krimson luistert al niet meer en flitst zichzelf terug naar Barabas aan boord van het jacht. Hij eist dat hij eerder teruggeflitst wordt. Weer terug in het rusthuis, schiet hij een andere arts aan en vraagt weer naar de aalmoezenier. Deze leeft nog. Op de achtergrond zijn Jerom en Lambik te zien. Dr. Krimson ziet hen niet en zij zien Dr. Krimson niet.
Ondertussen probeert Barabas de acties van Dr. Krimson te volgen, maar zijn teletijdmachine heeft weer kuren. Dr. Krimson gaat naar de kapel waar Saunière verblijft.
Nu wordt het echt complex, misschien dat ik dit eens uit moet tekenen. Dr. Krimson is op 2013 dag 4 in het rusthuis, maar dan is Saunière dood. Dan gaat Dr. Krimson terug naar Barabas om zich een dag eerder naar het rusthuis te laten sturen, hij is daar dan tegelijkertijd met Lambik en Jerom die Sidonia komen brengen na haar eerste zenuwinzinking. Op P2.15 zien wij Lambik en Jerom zitten in dezelfde houding als op deze pagina, maar vanuit een andere hoek. Dr. Krimson is in album 2 niet te zien. Dus Dr. Krimson heeft op 2013 Dag 3 zijn tweede komst naar het rusthuis.
Wanneer je goed kijkt op P2.24, wanneer Lambik en jerom voor de tweede maal op bezoek gaan bij Sidonia in het rusthuis (op dag 3 of 4), om te vertellen dat zij Barabas hebben gevonden, zie je een Lijkwagen voor de deur staan. Daarin wordt het lichaam van Saunière afgevoerd, maar dat weten we dan nog niet. 
  
P3.20 2013 Dag 3 - Dr. Krimson loopt de kapel in en treft daar Saunière, een man gekleed in het habijt van de Franciscanen. Saunière zegt niet langer duivelbezweerder te zijn, aangezien boosaardigheid tegenwoordig als een deugd wordt gezien. Dan laat Dr. Krimson Saunière de foto van Suske en Jérusalem zien (die zij genomen hebben op P.3.9 en Dr. Krimson vond op 3.12, maar die wij voor het eerst zagen op P2.53). Omdat Dr. Krimson Barabas zegt te kennen, wil Saunière hem helpen, maar anders niet. Hij neemt een pendel (bepaald niet Christelijk of Katholiek zou ik zeggen) en spreekt over Jérusalem. Zij put kracht uit woede en pijn en moet die daarom veroorzaken. Het doel heiligt de middelen. En Dr. Krimson wil weten wat dat doel dan is.
Franciscaner monniken pendelen niet, maar goed. Duivels bezweren en uitdrijven is wel nog steeds een onderdeel van de Katholieke kerk. 
En Jérusalem die kracht put uit woede en pijn. Is dat de reden dat Wiske moest sterven? Zodat Suske als die pijn en wanhoop zou voelen, waar zij zich als een emotionele vampier aan tegoed kon doen? Is zij daarom fysiek ook zo sterk? Zij doodt zonder al te veel moeite mannen die groter en sterker zijn dan zijzelf met pure fysieke kracht (een werpmes op P1.36 en een steen op P1.44). 
P3.21 2013 Dag 3 - Saunière raakt van streek wanneer hij ziet dat Jérusalem het teken van het beest draagt. Wanneer Dr. Krimson daar triomfantelijk over doet, ontsteekt Saunière in woede en wendt zich biddend tot het altaar en het kruisbeeld van de kapel. De jonge vrouw met het zwarte haar komt binnen om te kijken wat er aan de hand is. Het kruisbeeld boven het altaar ontploft met een hoop bloed en met nietsziende ogen schreeuwt Saunière nee.
Hoe kan Jérusalem het teken van het beest dragen? Is het de tatoeage?
Van wat Christelijk-religieuze verwijzingen meteen door naar de full-on reli-horror (of misschien eerder reli-splatter-gore) met ontploffende kruisbeelden, bloed uit standbeelden en dode priesters!
P3.22 2013 dag 3 - Een omgetrokken kandelaar met kaarsen zet het altaarkleed in de fik en de jonge vrouw met het zwarte haar kijkt geschokt toe hoe Saunière verbrand in de vlammen. Dr. Krimson gebruikt de mobiele telefoon van Barabas om terug (vooruit?) te gaan naar Barabas aan boord van het jacht, op Dag 4. Ondertussen is de jonge vrouw in shock naar buiten gelopen, met de foto van Suske en Jérusalem, die Dr. Krimson achterliet bij Saunière. Zij wordt opgevangen door de arts die op P3.19. Deze vrouw spreekt haar aan als Marie en ziet dat zij in shock is. Zij brengt Marie naar de nieuwkomer (Sidonia), zodat ze met elkaar kunnen praten.
En dit verklaart hoe Marie in het bezit komt van een foto van Suske en Jérusalem en bij Sidonia op de kamer verblijft. 
P3.23 2013 Dag 4 - Dr. Krimson komt weer aan in de teletijdmachine van Barabas. De telefoon lijkt beter te werken dan de 3D scan van de teletijdmachine. Barabas vraagt naar Saunière, maar voor Dr. Krimson kan antwoorden valt alle electra uit. Het blijkt dat het jacht al een tijd niet gevaren heeft, en de accus niet zijn opgeladen. Inmiddels hebben Lambik en Jerom hetzelfde probleem, hun bootje is zonder brandstof komen te zitten.
P3.24 2013 Dag 5 - Lambik en Jerom liggen stil in het water, zonder brandstof kunnen zij niet verder. Intussen zoekt Sidonia contact met de vrouw bij haar op de kamer, die wij nu kennen als Marie. Zij pakt de foto van Marie en herkent Suske daarop. Sidonia krijgt weer een zenuwinzinking.

P3.25 2047 Dag 7 - Wiske is samen met de fattie aangekomen bij een verlaten en geruïneerde scheepswerf. Hij zegt dat daar zijn vrienden wonen. Wiske voelt zich alleen en vraagt zich af waar Suske blijft, hij moet haar komen redden.
P3.26 2047 Dag 7 - Ondertussen praat Suske met Flitter, Suske geeft toe dat hij de laatste nakomeling van Sus Antigoon, ontdekker van Amoras en stichter van Antverpia is. Jérusalem is niet onder de indruk.
De fattie die Wiske redde blijkt Babar te heten en zijn vriend Larto wacht hem op. Larto zegt dat het tegen de regels is dat er skinnies meegenomen worden naar schuilplaatsen van fatties. Babar zegt dat zij voor zij in de mijnen kwam en veel gewicht verloor, eigenlijk een fattie was.
Flitter vertelt Suske en Jérusalem dat de skinnies een aanval op Dr. Krimson voorbereiden.
En Babar vertelt Wiske dat de fatties hetzelfde doen.
Jérusalem is niet onder de indruk van het feit dat Suske de nakomeling van Sus Antigoon is. Op P2.34 wilde ze nog dat hij een leger tegen Dr. Krimson zou leiden. Dat hij, als nakomeling van Sus Antigoon een grote symbolische waarde heeft, zou ze toch moeten inzien. 
De skinnies en de fatties lijken heerlijk langs elkaar heen te werken
P3.27 2047 Dag 7 - Babar vertelt Wiske dat skinnies lafaards zijn, waarmee niet is samen te werken. Larto stelt vragen bij het gebrek aan kennis van Wiske.
Ondertussen is Flitter blij met Suske, hij kan de slagkracht van de skinnies vergroten. Maar Suske heeft daar geen oren naar, hij wil naar Wiskes graf, om daar te wachten op Barabas en de teletijdmachine.
Inmiddels heeft Wiske de fatties hetzelfde verteld, zij wacht ook op redding door middel van teletijdmachine. Dan vindt er weer een aardbeving plaats.
P3.28 2047 Dag 7 - De mannen van Dr. Krimson, die nog steeds op zoek waren naar de verdwenen Suske en Jérusalem, hebben hen gevonden. Vanuit hun helicopters schieten zij een rook-granaat naar binnen. Vluchtend voor de rook, rennen Suske, Jérusalem en Flitter naar buiten. Daar zien zij nog meer helicopters, die hen onder schot houden.
De mannen van Dr. Krimson zijn al sinds P3.12 naar Suske en Jérusalem op zoek en hebben hen nu dan gevonden. Maar hoe dan?
P3.29 2047 Dag 7 - Jérusalem neemt meteen het initiatief en rent op de helicopters af. In het zand ligt een kleine werphaak met touw. De mannen in de helicopter herinneren elkaar eraan dat Dr. Krimson Jérusalem levend wil. Dus ze schieten op Suske en niet op haar. Jérusalem werkt de werphaak naar één van de helicopters, en het ding blijft haken.
P3.30 2047 Dag 7 - Jérusalem klimt langs het touw om hoog naar de helicopter. Suske bindt het touw vast aan een leiding. Vanuit de andere helicopter wordt er nu op Suske geschoten. Hij rent weg, terwijl de kogels hem rond de oren vliegen. Door een fikse ontploffing belandt hij in het water.
P3.31 2047 Dag 7 - Flitter veroorzaakte de ontploffing door met een bazooka te schieten, om de helicopter te verjagen. Onder het roepen van zijn strijdkreet 'Seefhoek' richt hij de bazooka weer op de helicopter, die hij daarmee uitschakelt. Ondertussen snijdt Jérusalem het touw door waarmee haar helicopter vastzit. Ze klimt verder omhoog en gooit de schutter uit de helicopter. Dan zet zij het mes op de keel van de piloot en dwingt hem zo tot landen.
Seefhoek was de wijk waar Willy Vandersteen opgroeide en was ook de oorspronkelijke strijdkreet van Suske toen hij nog op Amoras woonde. 
P3.32 2047 Dag 7 - De helicopter landt en Flitter kijkt vol verbazing toe. Suske zegt dat hij er niet aan kan wennen, hoe koelbloedig Jérusalem is. Jérusalem neemt het wapen van de piloot en vraagt aan Suske en Flitter wie er een helicopter kan besturen. Als Flitter aangeeft dat hij dat kan, schiet Jérusalem prompt de piloot dood. Wanneer Suske haar daarover wil aanspreken, zegt Jérusalem dat er geen andere optie was. 
Jérusalem is wel buitengewoon koelbloedig en goed in wat zij doet. Wat is zij? Langs touwen omhoog klimmen vliegende helicopters in en daarna koelbloedig gevangen over de kling jagen associeer ik toch meer met de duistere collega's van Jason Bourne. Is zij soms onkwetsbaar?
De laatste opmerking van Jérusalem, dat God tegen geweld is, als Hem dat zo uitkomt, is ook weer een religieuze verwijzing.
P3.33 2047 Dag 7 - Wiske ziet een explosie in de lucht (de exploderende helicopter van P3.31) en Babar legt uit dat het waarschijnlijk de mannen van Dr. Krimson zijn. Babar bedankt haar, dat ze hem gered heeft van een vallende lamp, tijdens de aardbeving (P3.27). Ons blikveld verwijderd zich van het eiland en wij zien dat Wiske zich bevindt in de heuvels tussen de mijn en het oude Antverpia. Suske bevindt zich helemaal aan de andere kant van het eiland, tussen de basis van Dr. Krimson en de stad van de fatties. 

P3.34 2013 Dag 5 - Dr. Krimson bevindt zich nog steeds aan boord van het jacht, waar het licht nog steeds niet werkt. Hij heeft weer een bloed-infuus aan zijn arm (Net als op P2.27) Dan gaan de lichten weer aan. Dr. Krimson verwijdert het infuus, Dr. Krimson wil meteen naar Amoras, hij maakt zich zorgen om een meisje met foute vrienden. En hij is de beste foute vriend die er is. 

2047 Dag 7 - Dr. Krimson arriveert in een bloembak die juist water krijgt van Achiel. 
Op paneel 7 is weer een close-up te zien van de ogen van Dr. Krimson. Hier zijn zijn ogen goud-bruin. Wat eng is, aangezien zijn ogen op P2.48, toen hij zijn purser strak aankeek, nog groen waren. Een foutje van de tekenaars, of verschieten zijn ogen van kleur? Waarom zouden zijn ogen van kleur verschieten? Is dat het gevolg van de bloedtransfusies? Of van iets anders?
P3.35 2047 dag 7 - Dr. Krimson krijgt het slechte nieuws van Achiel te horen, over het verlies van zijn helicopters en het feit dat Suske en Jérusalem nog steeds niet gevangen zijn. Achiel gaat verder met een lange lijst van problemen. Tot er weer een aardbeving plaatsvindt. 
P3.36 2047 Dag 7 - De gevolgen van de aardbeving zijn enorm. Al het glas in de basis van Dr. Krimson is kapot, een deel van de mijn is ingestort en zijn ingenieurs willen hem meteen spreken. In een overlegzaal zitten de gewonde ingenieurs. Zij leggen Dr. Krimsn uit wat er gaande is. Door de mijnbouwactiviteiten is een supervulkaan actief geworden. Wanneer hij tot uitbarsting komt, kan het hele eiland Amoras vergaan. 
P3.37 2047 Dag 7 - Dr. Krimson luistert niet naar de onheilstijdingen van zijn mensen. Hij kijkt met een zeer verliefde blik naar de foto van Suske en Jérusalem (het origineel, een kopie nam hij mee naar Sauniére in 2013, en is inmiddels in handen van Marie, P3.20). Hij geeft toe verliefd te zijn. Hij geeft de opdracht dat iedereen moet doorgaan met waar zij mee bezig waren en dat degenen die tijd over hebben op zoek moeten naar Suske en de duivelse schoonheid.
Kan iemand als Dr. Krimson daadwerkelijk verliefd zijn? En waarom op haar? Omdat zij de Anti-Christ is? Hoe weet hij dat zo zeker?

P3.38 2013 Dag 5 - Jerom zwemt en duwt de vissersboot aan, waarin Lambik en Jerom op zoek waren naar Barabas, maar waarbij zij zonder brandstof kwamen te zitten. 

2047 Dag 7 - Terwijl Suske de dode piloot uit de helicopter haalt (en het raampje schoonmaakt? Yuk!) is Flitter argwanend tegenover Jérusalem. Wie is zij, dat zij op Amoras verblijft, maar Sus Antigoon en zijn verhalen niet kent? Jérusalem geeft toe dat vreemd is dat ze dat niet weet. Zij wil dat Flitter haar leert wat zij moet weten, door hem tegen de muur te drukken en heel stevig te zoenen. Hij lijkt het niet te waarderen
Flitter heeft een punt, waar komt Jérusalem vandaan, als zij de verhalen van Sus Antigoon niet kent? Amoras is niet groot, ze kan dus niet van Amoras komen. Maar waar komt ze dan vandaan? En wat heeft ze te zoeken op Amoras? Dr. Krimson kent haar ook niet, dus ze is niet een van zijn medewerkers. 
Jérusalem draagt nu ineens een rugtas met een Yin-Yang-symbool. Waar komt die vandaan en wat zit erin?
P3.39 2047 Dag 7 - Jérusalem laat Flitter los en hij valt bloed spugend op de grond. Jérusalem loopt naar de helicopter en vertelt Suske dat Flitter bij nader inzien niet mee wil, hij voelt zich leeg. Suske vraagt verbijsterd wie dan de helicopter bestuurt. Jérusalem zegt dat zij dat zal doen, Flitter heeft haar gezegd hoe het moest, en het was niet moeilijk. 
Ondertussen zit Wiske nog steeds bij Babar en Larto. De twee fatties eten een soort suikerpap en horen een helicopter van Dr. Krimson overkomen. 
Verdorie! Kan Jérusalem door mensen te zoenen hun kennis overnemen? Op P3.32 vroeg Jérusalem wie een helicopter kon besturen. Flitter gaf toen aan dat hij dat kon, wat reden was voor Jérusalem om de oorspronkelijke piloot te doden. Voldoende bewijs dat zij op dat moment geen helicopter kon besturen. Na de gedwongen zoen-sessie met Flitter op P3.38 kan zij ineens wel helicopters besturen. 
Wie heeft zij nog meer gezoend? Suske, op P1.14. Welke kennis wilde zij toen van hem overnemen? Zij kust hem weer op P2.44
Kan zij mensen ook beïnvloeden, door hen te kussen? Na de eerste kus op P1.14 bleef Suske bij haar, ondanks dat zij iets bij elkaar te zoeken hadden. Na de tweede kus op P.2.44 werd Suske een stuk agressiever en viel hij de mannen van Dr. Krimson direct aan op P2.49
Goed om in de gaten te houden wat Jérusalem allemaal uitspookt. Zij lijkt over meer gaven te beschikken dan alleen de rood-gloeiende ogen. Ik noemde haar eerder al een soort emotionele vampier, die leeft van de woede en pijn van haar slachtoffers, maar het gebruik van deze kussen om kennis (en daarmee macht) te verkrijgen, is ook een kenmerk van vampieren. Flitter spuugt zelfs bloed, wanneer zij klaar is met hem.
P3.40 2047 Dag 7  - De helicopter die overvliegt over de scheepswerf waar Wiske zit met de Fatties, is de helicopter waar Suske en Jérusalem inzitten. Op zo een korte afstand missen zij elkaar. 

2013 Dag 6 - Sidonia is bijgekomen van haar laatste zenuwtoeval en wil naar huis. Een strenge verpleegkundige verbiedt haar dat. Zij mag zelfs geen TV kijken als een bord niet leeg is. Een recalcitrante Sidonia gooit al haar eten op de grond en zegt dat zij nu wel TV mag. 
Ondertussen heeft Barabas het beeldscherm van de teletijdmachine weer aan de praat. Hij kan geen rechtstreekse beelden zien, maar wel beelden uit het verleden. Dan stelt hij het beeldscherm in op het optrekje van Dr. Krimson 
Ik denk dat er toch een fout gemaakt is. Suske en Jérusalem stijgen op in de helicopter, aan de uiterste oostkant van het eiland, vliegen helemaal naar de andere kant van het eiland, waar Wiske zit (dit zagen we op P3.33), terwijl Suske en Jérusalem eigenlijk willen terugkeren naar het graf van Wiske, dat ook aan de oostkant van het eiland is. 
Dit is raar, het beeldscherm van de teletijdmachine laat nog steeds het optrekje van Dr. Krimson zien, dat pas in 2047, 34 jaar in de toekomst, gerealiseerd wordt. Dat is niet het verleden. Waarom noemt Barabas het dan het verleden? De Teletijdmachine houdt toch niet twee tijdstromen tegelijk bij? Of is dit een geval van Time Travel Tense Trouble?

P3.41 2013 Dag 6 - Barabas kijkt nog steeds via de teletijdmachine naar een periode in de toekomst (2047), die naar zijn idee relatief achterloopt in de tijd. Hij ziet een lift van Dr. Krimson. De deuren gaan open en Suske komt gewapend naar buiten lopen, een deck op (P1.32, Suske infiltreert de basis van Dr. Krimson om Wiske te redden, op Dag 2 in 2047, dus in het verleden ten opzichte van de tijd die wij nu volgen.) Barabas probeert uit te vinden wat er gaande is, maar het signaal wordt zwakker en het beeld verdwijnt weer. Maar Barabas heeft nu wel bevestiging dat Suske zich in 2047 bevindt, apart van wat Dr. Krimson hem vertelde. 

P3.42 2047 Dag 7 - Suske en Jérusalem komen met hun helicopter aan bij het graf van (wat zij denken) Wiske. Suske stort huilend in, Jérusalem draait het mes nog wat rond in zijn hart, door te zeggen dat hij nu haar lichaam maar moet opgraven, als dat zo graag is wat hij wil. Suske wil niet, maar wil haar lichaam wel meenemen, wanneer Barabas hen komt halen. Terwijl hij volledig confuus is, kust Jérusalem hem weer.
Laat je nou niet meer kussen door dat enge wijf!

P3.43 2013 Dag 6 - Het jacht waar Barabas zich op bevindt, ligt nog steeds stil. Barabas zit op het dek om te bedenken wat hij nu moet doen (nadat hij Suske heeft gezien in 2047). Dan botst er iets tegen het jacht. Het blijkt het vissersbootje van Lambik en Jerom te zijn. Lambik belt meteen de verzekering, in plaats van dat hij zich realiseert dat hij Barabas gevonden heeft. 
Op Dag 3 vertrokken Lambik en Jerom uit de Antwerpse haven naar het Caraïbisch gebied, een kleine 7.500 km. Dat heeft Jerom nog best goed gedaan dan, sinds dag 4 is hij aan het zwemmen met de boot (P3.23).
P3.44 2013 Dag 6 - Barabas smokkelt Lambik en Jerom snel aan boord zijn kamer in. De kapitein van het het jacht komt net aangelopen, maar heeft niets door. Hij vraagt Barabas of hij ook iets hoorde. Barabas zegt dat hij inderdaad iets van een botsing hoorde. De navigator komt ook melden dat zij zojuist gebotst zijn met een verlaten vissersscheepje. De kapitein en de navigator denken dat het scheepje op drift is geraakt als gevolg van de storm, twee dagen geleden. 
De bewaking op het jacht is echt pet! Barabas mag alleen rondlopen over het dek, het valt niet op wanneer er bootjes aan komen varen en Barabas kan twee volwassen mannen over de reling tillen en naar zijn kajuit brengen!

P3.45 2047 Dag 7 - Wiske besluit om zelf Suske te gaan zoeken en niet af te wachten tot hij haar vindt. Zij verlaat de Fatties en vertrekt, waarschijnlijk langs de noordelijke baai van het eiland, in de richting van de basis van Dr. Krimson. Ondertussen zijn Suske en Jérusalem weer in de helicopter geklommen en vliegen zij naar de basis van Dr. Krimson. Dr. Krimson ziet hen, maar denkt dat het zijn eigen mannen in de helicopter zijn. Hij is boos dat zijn mannen Suske nog steeds niet gevangen hebben. Hij spaart zijn drift op, om die straks op Suske uit te kunnen leven. 
Is dit waar de kus van Jérusalem en Suske van P3.42 voor was, om hem zover te krijgen het graf van Wiske achter te laten (waar hij al sinds album 2 naar terug wil keren?) en verder te gaan naar de basis van Dr. Krimson?
P3.46 2047 Dag 7 - Suske en Jérusalem verschuilen zich tussen de rotsen nabij de basis van Dr. Krimson. Jérusalem tovert een pistool uit de yin-yang rugtas en geeft die aan Suske. Suske wil hem niet gebruiken. Jérusalem zegt dat Wiske gewroken moet worden. Suske is nog steeds niet enthousiast. 

2013 Dag 7 - Lambik en Jerom overleggen met Barabas op zijn kamer op het jacht. Lambik wil dat Barabas aan Dr. Krimson vertelt dat Barabas Suske op Amoras heeft gezien. Barabas geeft aan dat hij Suske in het (relatieve?) verleden zag, hij weet niet waar ze nu zijn en wil ze niet in gevaar brengen. Lambik stelt voor dat hij met Jerom naar 2047 gaat om de kinderen te zoeken en terug te halen.   
P3.47 Dag 7 - Barabas opent de deur van zijn kajuit en wil Lambik en Jerom weer naar buiten smokkelen, maar hij treft Slugger en de purser met zijn ontbijt. Gauw gaat hij weer naar binnen en doet nog steeds alsof hij zeeziek is, om hen buiten te houden. De purser en Slugger grappen over de zeebenen van Barabas. 
Waar was Slugger toen Barabas op P3.43 alleen op het dek was en Lambik en Jerom naar binnen kon smokkelen? En waarom grijpt Slugger nu niet in? Effe checken wat er gaande is? Barabas is een van de slimste mensen ter wereld, wat kan die allemaal uitspoken met beddegoed?

P3.48 2047 Dag 7 - Suske en Jérusalem klimmen via de rotsen naar boven, naar de basis van Dr. Krimson. Zij klimmen een tuin in en hebben vanaf daar zicht op het balkon, waar Dr. Krimson staat, uitkijkend over zee. Suske heeft een wapen en legt aan en mikt op het hoofd van Dr. Krimson. Maar hij kan er niet mee doorgaan. Jérusalem overtuigt hem dat hij blinde woede de overhand moet laten nemen, voor Wiske. En hij legt weer aan. 
P3,49 2047 Dag 7 - Suske schiet, maar het wapen geeft alleen een harde klik, die gehoord wordt door Dr. Krimson en Achiel. Er zitten geen kogels in het wapen. Jérusalem had haar eigen schietijzer al klaar. Zij schiet wel meteen, maar raakt alleen het dienblad van Achiel en niet Dr. Krimson. Dr. Krimson slaat meteen alarm natuurlijk. De mannen van Dr. Krimons komen aangestormd. Jérusalem rent naar voren, over de loopbrug van de tuin naar de basis van Dr. Krimson. 
Het is overduidelijk dat Jérusalem hier inspeelt op de woede van Suske om hem een moord te laten plegen uit wraak. Maar Suske kan er toch niet meer doorgaan. Jérusalem stal haar wapen van de piloot van de helicopter, die ze neerhaalde op P3.32. Het is me onduidelijk waar Suske zijn wapen vandaan haalt. Maar hij heeft dus niet gecontroleerd of het geladen was, voor hij ermee begon te schieten. 
Waarom wil Jérusalem dat Suske Dr. Krimson doodschiet, terwijl hij dat duidelijk niet wil en de overtuiging ervoor mist én ze het zelf wel wil en durft (alleen niet kan)? Het zou makkelijker zijn geweest wanneer zij als eerste had geschoten. 
P3.50 2047 Dag 7 - Suske en Jérusalem rennen naar voren, en schakelen hun aanvallers uit. Dr. Krimson geeft weer de opdracht dat Jérusalem niet geraakt mag worden. Jérusalem geeft Suske opdracht om achter haar te blijven, zodat zij hem kan beschermen. Maar ze hebben geen kogels meer. 
P3.51 2047 Dag 7 - Jérusalem geeft Suske een waarschuwing, die hij niet begrijpt. Maar Jérusalem gooit hem van de brug in zee. Dan vraagt ze aan de bewakers of ze door mag lopen naar Dr. Krimson. Dr. Krimson verwelkomt haar, Jérusalem zegt dat hij niet weet wat hij zegt. In reactie roept Dr. Krimson alleen om Bollinger champagne.
Was dit hele avontuur een stunt van Jérusalem om zich direct gevangen te laten nemen door Dr. Krimson? Wil zij dicht bij Dr. Krimson in de buurt komen? Maar waarom dan? Wil zij een alliantie met hem aangaan? In het "Suske" wil zij nog bij Dr. Krimson uit de buurt blijven en gaat zij alleen naar de basis toe, omdat Suske Wiske heeft gezien en haar wil bevrijden. In het "Jérusalem" is zij Suske aan het manipuleren om een soort verzetsheld te worden tegen Dr. Krimson en zij probeert hem te motiveren met de dood van Wiske. En nu lijkt zij te willen dat hij als een soort huurmoordenaar alleen Dr. Krimson over de kling jaagt. 
P3.52 2047 Dag 7 - Jérusalem en Dr. Krimson staan samen in de woonkamer van zijn basis en hij schenkt de Bollinger champagne voor haar in. Hij wil klinken op de dood van Suske en Wiske. Jérusalem vraagt hem hoe hij weet dat Suske en Wiske dood zijn. Dr. Krimson antwoordt dat hij Wiske zelf begraven heeft en hij denkt dat Suske het niet lang zal overleven. Dan zegt Dr. Krimson dat hij veel heeft lopen fantaseren, waar Jérusalem hem weer voor waarschuwt, aangezien dat de realiteit belast. Ondertussen kijkt Jérusalem naar het zeer prominente en enorme schilderij van een kraai tegen een rode achtergrond. Dr. Krimson zegt dat hij de macht heeft om al zijn wensen te vervullen. Hij gaat verder en zegt dat hij weet wie Jérusalem is. Jérusalem vult aan met dat zij hun krachten zouden kunnen bundelen. 
Dr. Krimson laat gas ontsnappen uit zijn wandelstok. Jérusalem valt bewusteloos neer. Dr. Krimson loopt weg, terwijl hij zijn kleren al uittrekt en hij geeft Achiel de opdracht om Jérusalem te prepareren, terwijl hij zelf onder de douche gaat. 
Oke, een beetje onaangename scene, vooral omdat het een hele rode pagina is, wat er meteen al eng uit ziet. De conversatie tussen Dr. Krimson en Jérusalem is ook cryptisch. Dr. Krimson denkt dat Jérusalem Suske gedood heeft, terwijl een val in zee niet dodelijk zal zijn. Denkt hij dan dat Jérusalem met hem op een lijn zit en Suske en Wiske dood wil hebben?
Denkt Jérusalem dat Wiske dood is of leeft? Zij heeft het ongeluk van Wiske veroorzaakt. Maar zij heeft Suske er ook continu van weerhouden om veel tijd met het lichaam van Wiske door te brengen. Was dat om te voorkomen dat hij zich realiseert dat Wiske niet in het graf ligt?
Waarom belast fantaseren de realiteit? Is dit naast een reli-horror strip nu ook een kosmische horror strip geworden, waarbij de realiteit inderdaad fragiel is? 
Dr. Krimson heeft met de teletijdmachine in handen inderdaad de macht om al zijn wensen uit te laten komen. Hij reist heen en weer in de tijd, heeft zich omringt met kunstschatten, heeft geheel Amoras naar zijn hand gezet en wordt rijk door de diamantwinning. Maar het heeft ook gevolgen. Hij slikt continu medicijnen om zijn emotionele uitbarstingen onder controle te houden en dankzij de diamantwinning staat er een enorme vulkaan op ontploffen. 
P3.53 2047 Dag 7 - De mannen van Dr. Krimson houden de baai waar Suske in gevallen is in de gaten. Suske heeft zich verstopt onder een aanlegsteiger. Suske denkt dat Jérusalem hem over de brug heeft geduwd, zodat zij met Dr. Krimson af kan rekenen, maar dat wil hij nu zelf doen.

2013 Dag 7 - Barabas wil meer informatie over Amoras krijgen, voor hij daar Lambik en Jerom heen stuurt. Maar Lambik wordt ongeduldig en wil alvast vertrekken.

2047 Dag 7 - Wiske loopt langs het strand van Amoras door de regen.

2013 Dag 7 - Sidonia is hersteld van haar zenuwaanval en bestudeert de foto van Suske en Jérusalem.

P3.54 2047 Dag 7 - Dr. Krimson is gedouchet en loopt door zijn basis naar een kamer. Hij gaat een verbond met de duivel sluiten en is daar klaar voor. Hij hoopt dat Jérusalem dat ook is. Het laatste paneel is van de basis van Dr. Krimson in de nachtelijke onweersstorm met een enorme kreet. Maar of die van Jérusalem is, of van Dr. Krimson is niet duidelijk.

 Zo! Dat was me een verhaal. We zijn veel te weten gekomen over Jérusalem, Dr. Krimson, Amoras en de teletijdmachine. Hieronder zet ik mijn gedachten over de verschillende karakters eens op een rij. 


Dr. Krimson

Over Dr. Krimson zijn we het een en ander te weten gekomen.


  1. Hij is totaal verblind door hebzucht. Alles offert hij op om meer te hebben. Hij riskeert de vernietiging van Amoras om meer diamanten te kunnen bezitten en hij gebruikt de teletijdmachine om kunstschatten te roven. 
    • Rooft hij deze kunstschatten uit musea of rooft hij ze uit de tijd dat zij gemaakt zijn? Zodat de rest van de wereld geen weet heeft van de Venus van Milo (P1.25) of de buste van Nefetiti (P1.26)? Daarmee is de wereld van Suske en Wiske in 2013 ook een heel stuk armer. 
  2. Hij weet wie Jérusalem is. Hij beschrijft haar in termen van een kracht, een duivelin. Hij ziet haar kennelijk niet als menselijk. Hij vermoedt dat haar aanwezigheid of komst samenhangt met het einde ter tijden. Hiervoor gaat hij zelfs advies halen bij een priester, Saunière. Wat ook weer tot allerlei horror leidt. En hij wil een alliantie met haar sluiten. 
    • Wat denkt hij daarbij te winnen? Hij heeft het al redelijk voor elkaar, wil hij nog meer macht en rijkdom?
    • Hoe weet hij dit allemaal?
  3. Wat is er aan de hand met zijn bloedtransfusies? We hebben twee keer gezien dat hij via een infuus een rode vloeistof kreeg toegediend. Maar we hebben nooit gezien dat hij bloed verloor. Is hij een vampier? Heeft hij chronische bloedarmoede?
  4. Wat is er aan de hand met zijn oogkleur? In album 1 heeft hij groene ogen, in album 2 ook. Maar in album 3 heeft hij ineens bruine ogen, kort nadat hij de bloedtransfusie aan boord van het Jacht heeft gekregen. 
  5. Is hij medicijnverslaafd? Hij lijkt zijn emoties alleen te kunnen hanteren wanneer Achiel hem die medicijnen toedient. Achiel staat vaak al klaar met een set, wanneer hij Dr. Krimson nieuws vertelt. 

Jérusalem

Ik denk dat we in dit album vooral veel over Jérusalem te weten zijn gekomen. 

  1. Ze heeft rode ogen.
  2. Ze is emotieloos en manipulatief. 
  3. Ze voedt zich met de negatieve emoties van anderen, en veroorzaakt die daarom ook bij anderen. 
    • Maar ze voedt zich ook met gewoon voedsel, wanneer anderen dat van haar verwachten Zij eet van het konijn dat Suske schoot in album 1, zij maakt spaghetti klaar en eet dit in album 2 en zij drinkt met Flitter in dit album. 
  4. Door mensen te kussen kan zij hun vaardigheden overnemen (of stelen?). En zij lijkt mensen na een kus ook makkelijker te kunnen beïnvloeden. 
  5. Slaapt zij ooit? Iedere keer als Suske wakker wordt, was zij al eerder wakker. 
  6. In album 2, weet zij voldoende van de politieke situatie op Amoras om Suske uit te leggen dat er een strijd was tussen skinnies en fatties en dat Dr. Krimson toen langskwam om alles naar zijn hand te zetten. Maar in album 3 is zij nog niet lang genoeg op Amoras om te weten van de stichter Sus Antigoon en zijn nazaat Suske. Dus waar komt zij vandaan en hoe lang is zij al op Amoras?
  7. Kan zij kansen en waarschijnlijkheden manipuleren? De opmerking van Dr. Krimson daarover op P3.12 lijkt daarop te wijzen. 
    • De manier waarop zij aan Dr. Krimson ontsnapt zijn op P3.11 en de manier waarop Flitter hen redde op P3.15 zijn onwaarschijnlijk. 

Amoras

De situatie op Amoras in 2047 is ernstig, met de overheersing door Dr. Krimson, de dreiging van de aardbevingen en de supervulkaan en het feit dat de mensen op Amoras zijn vervallen tot kannibalisme. Deze situatie op Amoras is vergelijkbaar met de situatie in de wereld van 2013. Ook daar werden alle geleerden bijeen geroepen om de crisis af te wenden, hebben mensen geen werk, vergaat het milieu en wordt iedereen steeds corrupter. Is het einde der tijden nabij en is Jérusalem aanwezig om dit proces wat te versnellen?