Translate

zaterdag 28 november 2020

Bond, James Bond

Toen enige tijd geleden weer een (gedeeltelijke, intelligente of semi - intelligente, ik raak het ook kwijt) lockdown werd afgekondigd in Nederland, rende ik natuurlijk naar de bibliotheek om wat boeken binnen te halen. Als je dan toch moet hamsteren, omdat je binnenzit, moet je wel de belangrijke dingen hamsteren. Nadat ik even in de rij had gestaan om de bieb in te mogen (ja echt, hoezo we kunnen de bieb wel sluiten), kwam ik thuis met een hele leuke collectie boeken van James Bond, van Ian Fleming.  


De eerste roman, 1953)

De films kende ik natuurlijk allemaal wel. Veel heb ik tijdens mijn jonge jaren op TV gezien, later ging ik de films ook in de bios kijken. Persoonlijk had ik altijd een zwak voor Pierce Brosnan als Bond. Er is zelfs nog een rollenspel van James Bond gemaakt, wat ik nog een aantal keer heb gespeeld ook. Erg leuk, de films zijn gebruikt als basis voor de avonturen, maar net zo aangepast dat het fris blijft. 

Het Rollenspel

De films staan erom bekend dat James Bond een enorme vrouwen - versierder is en ook een kille moordenaar, in dienst van zijn overheid (ambtenaren zijn niet altijd zo lief en meegaand als ik). Maar in de boeken is het allemaal nog een tandje erger. James zuipt zich door de werkdag heen (in Goldfinger verdoet hij zijn tijd met het drinken van vier (4!) dubbele whiskeys, twee (2!) vodka martini's en dan nog champagne bij het eten, mij had je halverwege de eerste dubbele whiskey af kunnen voeren), rookt als een ketter, doet zich links en rechts te goed aan de meest overdadige maaltijden, is ontzettend racistisch (mensen worden ingedeeld naar ras en ieder ras heeft zo zijn eigen onontkoombare gebreken, behalve blank Britten natuurlijk) en sleurt zo een beetje alles zijn bed in, gewoon, omdat het kan. Hij wordt er niet sympathieker op. 
Maar zijn avonturen blijven spannend en beslaan een groot deel van de wereld en de politiek van die tijden. Het einde van WOII dreunt nog na in de wereld (vandaar de nadruk op alle luxe, de Britten hebben dat tijdens en lang na WOII lang moeten missen), de Koude Oorlog komt op stoom en aan alle kanten trekken Rusland en de VS aan de touwtjes. De groep SMERSH speelt een belangrijke rol op de achtergrond in een groot deel van de boeken. En Bond reist natuurlijk de wereld rond en de steden en landen die hij bezoekt worden ook uitvoerig beschreven. 
Het is duidelijk waarom de boeken (en later de films) zo populair waren. Ze voeren de mensen echt weg van de dagelijkse sleur naar een wereld voor prachtige locaties, mooie mensen en lekker eten. Bovendien is de hoofdpersoon een hyper - masculiene held, die zonder enige twijfel aan de top van iedere sociale piramide staat. Hij is blank en Brits en dus beter dan iedereen met een donkerder vel, en eigenlijk ook beter dan alle andere Europeanen die hij tegenkomt. Hij is een man en dus beter dan alle vrouwen die hij tegenkomt. En hij is nog rijk ook, want het is altijd het Britse Rijk die de rekening oppakt. Dat ligt voor heel wat mensen toch echt anders. 
Maar dat is ook meteen de zwakte van de boeken. Meer dan 50 jaar later komt het toch allemaal een beetje belachelijk over. 

In de films zijn de verhaallijnen vaak wat aangepast of van verschillende boeken gecombineerd. Wat lekker werkt in een boek, hoeft dat niet op het grote doek te doen. Maar dat houdt na al die jaren de boeken lekker fris, als je ze voor de eerste keer leest.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten