Translate

vrijdag 13 november 2020

Ghostbusters 2

Nadat ik met de kinderen een tijdje geleden Ghostbusters heb gezien, stond nu ook Ghostbusters 2 (1989) op Netflix. Deze film van Ivan Reitman (Ghostbusters) en herhalen Bill Murray, Dan Akroyd (the Blues Brothers), Harold Ramis, Ernie Hudson (The Watcher), Sigourney Weaver, Annie Potts en Rick Moranis hun rollen uit het eerste deel. Maar we zien ook Peter MacNicol en Wilhelm von Homburg in nieuwe rollen. 


Volgens mij heb ik deze film indertijd nog in de bioscoop gezien, ik zal dan 12 geweest zijn. Waar lieten mijn ouders me naar kijken, vroeger?

Spoilers

Er zijn vijf jaar voorbij gegaan sinds de eerdere avonturen van de Ghostbusters en ze zijn behoorlijk in aanzien gedaald. Raymond (Akroyd) en Winston (Hudson) verdienen nu hun geld met een occulte boekenwinkel en optreden op kinderfeestjes, Peter (Murray) heeft een amateuristische talkshow over paranormale onderwerpen op een slecht bekeken TV zender en Egon (Ramis) is de enige die nog onderzoek doet, maar ook dat is heel wat minder prestigieus dan ooit. 
Dana (Weaver) leeft tegenwoordig als alleenstaande moeder, sinds de relatie tussen haar man (en vader van haar kind) eindigde in een scheiding. Ze verdient haar geld als restaurateur van schilderijen, onder leiding van Janosz Poha (MacNicol). Janosz is druk bezig met de restauratie van een enorm schilderij van Vigo the Carpathian (von Homburg), een brute Europese Tiran uit de 16e eeuw.

En dan start het plot. Een rozig slijm welt op uit de diepten van New York en besmet de kinderwagen van Dana en haar zoontje Oscar. Later gebeuren er in haar appartement weer vreemde dingen met slijm. Zij schakelt meteen de Ghostbusters in. Ondertussen kan Vigo the Carpathian vanuit zijn schilderij ook zijn omgeving beïnvloeden en hij draagt Janosz op om een kind te vinden waar Vigo in kan varen, om zo herboren te worden in de wereld. 

De Ghostbusters doen onderzoek naar het roze slijm en vinden er een hele rivier van die onder New York doorstroomt. Zelfstandig de weg openbreken en schade aanrichten mag natuurlijk niet, dus de Ghostbusters mogen zich verantwoorden voor de rechter (Yulin). Maar door het slijm dat ze meenemen naar de rechtszaal, manifesteren zich daar ook geesten. De Ghostbusters doen waar ze goed in zijn en ze zijn weten weer relevant te worden. 

De plannen van Vigo worden ook concreter. Hij laat Janosz de baby Oscar ontvoeren en lokt zo ook Dana naar het museum. Daar zal Vigo in de baby varen. Ondertussen bedekt het slijm het museum en niemand kan er meer in of uit. Om Dana en de mensheid te redden weten de Ghostbusters het slijm te gebruiken om het Vrijheidsbeeld te animeren. Dit wekt zoveel positieve gevoelens op bij de New Yorkers, dat de Ghostbusters de barrière om het museum weten te doorbreken en Vigo weten te verslaan. 

Conclusie

Niet zo fris als de eerste Ghostbusters, en iets meer horror-elementen, maar nog steeds hardstikke grappig. Minder geschikt voor de jongste kijkers dan de eerste Ghostbusters, vooral Vigo is een creep. 
Het slijm dat onder New York stroomt en zich voedt met de negatieve emoties van de inwoners is ook een mooie metafoor voor het verval van New York in de jaren '80, dat we ook zagen in The Fisher King. Er heerste veel armoede en er was weinig zorg voor mensen met psychische klachten, waardoor de straten volstroomden met daklozen. En het slijm maakt dat alleen maar erger. Gelukkig is het ook vrij eenvoudig om de gedachten van mensen om te buigen naar iets positief, met een symbool als het vrijheidsbeeld. 
Verder zagen we ook hoe Dana moest proberen haar baan te behouden, terwijl haar baas een oogje op haar heeft. Ze moest schipperen tussen de boot afhouden en Janosz niet beledigen, want als alleenstaande moeder had ze geen andere bron van inkomsten. Toch wel naar om te zien dat er tussen 1989 en de MeToo - periode zo weinig maar veranderd is voor vrouwen op de werkvloer. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten