Translate

woensdag 31 maart 2021

Farinata

Een tijdje geleden waren Sander en ik alweer een hele tijd bij elkaar. En romantisch als Sander is, wilde hij daarbij stilstaan met een cadeautje. En ik werd verrast met een mooi boek, het Historisch Bakboek: Brood van Manon Henzen van Eetverleden. Ik heb het hier al vaker over Eetverleden gehad, voor een Romeins diner, een Arabisch diner en taart uit de Renaissance. En nu heb ik dus een eigen bakboek!

Een eerste poging

En daar heb ik meteen een recept uit gemaakt. Ik koos voor de Farinata, een soort ongerezen koek van kikkererwtenmeel. Het was het meest eenvoudige recept en gelukkig ook makkelijk te maken, dankzij de goede instructies. Samen met een salade leverde dit een prima avondmaaltijd op. De koek is vrij neutraal van smaak, maar valt prima te combineren met allerlei kruiden, die meteen meegebakken kunnen worden met de koek. Dus ik denk dat deze koek nog vaker terug zal komen op het menu. 

En binnenkort is het Pasen, dat vraagt natuurlijk om Paasch Broot! Als je nog eens op zoek bent naar een overzichtelijk boek met wat bijzondere broodrecepten, bekijk van vooral dit boek eens. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten