Translate

zondag 7 januari 2024

Nieuwe Pannenlappen

Voor mijn verjaardag kreeg ik wat stekentellers en van de Sint kreeg ik nog een mooi setje breigaren. En die twee moesten natuurlijk gebruikt worden, het liefst in combinatie met elkaar. Ik heb al jaren een paar setjes pannenlappen. En die worden veel gebruikt inmiddels slijten de oudsten behoorlijk en beginnen te rafelen. Dus ik heb nieuwe pannenlappen gemaakt. Een tijdje geleden had ik ook al eens wat geëxperimenteerd met dubbelbreien. En de pannen kunnen heet zijn, dus dat leek me voor deze pannenlappen ook een goede techniek. 



Met stekentellers

En met een redelijk eenvoudig symmetrisch sterrenpatroon kon ik ook zo aan de slag. Ik heb gekozen voor het vrij bekende sterrenpatroon van 8 parallellogrammen die een ster vormen. Dit patroon zie je veel in Scandinavisch maar ook Baltisch handwerk. Het wordt ook gebruikt als een heidens symbool voor de zon. En daar hebben we allemaal wel behoefte aan in deze regenachtige dagen. 

Eenmaal afgerond, gewassen en geblokt. 

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in dat soort dingen. Ik heb 46 dubbele steken opgezet. De eerste steek en de laatste steek breide ik steeds de twee kleuren samen, zodat de pannenlappen aan de randen vastzitten. Verder bestonden de sterren uit 8 parallellogrammen. Om het enigszins overzichtelijk te houden voor mezelf, heb ik steeds de heengaande en teruggaande toer hetzelfde gebreid. Het lijkt dan net of de parallellogrammen zijn opgebouwd uit blokjes van 2x2 steken. De parallellogrammen zijn dan gemaakt van rijen (of kolommen) van 5x(2x2) steken. 

Toen de pannenlappen eenmaal af waren, heb ik weer afgehecht door de laatste toer weer twee steken samen te breien en dan de dubbele steek steeds af te hechten. Op deze manier komt langs alle zijden van de pannenlap ook een rand van dubbele steken, wat ook wat meer stevigheid geeft. 

Na het afhechten heb ik nog een ophanglusje van een steek of tien gehaakt en netjes afgehecht. Dan kunnen ze ook netjes aan een haakje hangen. 

Dubbelbreien!

En na een paar dagen een beetje pielen op de bank was ik wel erg blij met mijn fleurige nieuwe pannenlappen. Ondanks het symmetrische patroon waren de pannenlappen toch wat rechthoekig. Maar na even wassen en daarna uitgerekt op laten drogen werden ze weer wat vierkanter. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten