Translate

dinsdag 14 juli 2020

Steeds meer jam

Je zou denken dat ik het na al die jaren wel zou weten. Juni en juli zijn in de moestuin altijd waanzinnig drukke maanden. Dacht ik dat ik het druk had met spitten in februari en maart, met inzaaien in april of met uitplanten in maart, in juni en juli kan ik gaan oogsten. En dit jaar heb ik het geweten. Misschien wel vanwege de hitte en de droogte rijpen de bessen enorm snel. Eerst kon ik al kilo's en kilo's rode bessen oogsten. Toen volgden de zwarte bessen en de kruisbessen. 
De eerste batch rode bessen. 

En ik kan de overdaad allemaal niet aan mensen. Ik heb een vriezer vol bessen. Ik heb potten vol met jam. Ik heb potten bij moeten kopen (de kringloopwinkel is je grote vriend). En nu heb ik niet voldoende kastruimte Ik eet meer taart dan goed is voor me (en mijn gezin ook), ik geef de jam weg aan vrienden. En nog heb ik niet alle struiken geoogst. Het meeste valt nu ook overrijp van de struiken en is voor de vogeltjes. 

Na het oogsten snoei ik de struiken ook meteen flink terug, niet helemaal het goede moment om te snoeien. Maar anders kan ik niet bij de bessen en nu heb ik zicht op wat de langste en oudste takken zijn. Hopelijk heb ik dan volgend jaar iets minder oogst. Want hier kan ik nog een wel een tijdje mee vooruit. 
Verse Kapucijners

En dan de bonen en erwten! Ook die zijn waanzinnig gegroeid en ik heb zakken en zakken met peulen geoogst uit de tuin. Mijn dochters zijn inmiddels handig genoeg om te helpen met het doppen van de bonen. Dus de vriezer ligt ook vol met allemaal verse kapucijners en tuinbonen. En die moeten dan ook weer op. Dus voorlopig kunnen we even vooruit, zolang we nog zin hebben in jam en peulvruchten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten