Translate

zondag 11 juli 2021

De oogsttijd is weer begonnen

In juni en juli zijn altijd de druktste maanden in de moestuin en ieder jaar verkijk ik me er weer op. Het weer is eindelijk warm, dit jaar hebben we eindelijk veel regen en alles explodeert! Inmiddels heb ik de laatste rabarber wel geoogst en nu is het dan tijd voor de bessenstruiken. En ondanks heftig snoeien vorig jaar, hangen de takken weer helemaal vol. En ik haal bakken met bessen binnen. 

Rode Bessen en Tuinbonen

Eerst heb ik de tuinbonen geoogst. Daar kon ik wel merken dat de nattigheid van begin dit jaar niet goed voor ze geweest is. Veel bonen waren toch aangetast door schimmel. Maar er bleef nog genoeg over. Daarna heb ik ook de kapucijners geoogst en ben ik met mijn jongste dochter twee avonden bezig geweest om ze allemaal te doppen en in te vriezen. 
En toen de bessen. Ik heb inmiddels drie keer geoogst van de struiken met de rode bessen en bakken en bakken met bessen binnen gehaald. Hierboven is de oogst van een avondje. En die verwerk ik meteen tot limonade en jam. Dus ook de potten van vorig jaar moeten leeg, want ik heb ze weer nodig. Tegenwoordig maak ik liever gelei van de bessen, met een passeerzeef. Op die manier raak ik het volume van de pitjes en velletjes kwijt.
Maar tjee mensen, de zwarte bessen en kruisbessen moeten ook nog geoogst worden. En verwerkt worden tot taart en jam. Ik ben nog wel even bezig. Gelukkig gaat het met Corona met horten en stoten de goede kant op. Dus ik kan weer vrienden over de vloer hebben, die helpen met opeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten