Translate

zaterdag 23 september 2023

De herfst is hier

De tijd vliegt en ineens is het al herfst. In de tuin loopt het seizoen al weer af. De meeste planten zijn uitgebloeid en ik heb de laatste oogsten inmiddels ook wel binnen gehaald. Maar de herfst is ook een seizoen met zijn eigen charme. Zo heb ik dit jaar een bijzonder goede tomatenoogst gehad. Ik heb al verschillende keren kunnen oogsten. Maar nu heb ik ook de laatste tomaten (niet allemaal even rijp) weggehaald, zodat ze op een bord in het zonnetje kunnen narijpen. 


Als de tomaten na een paar dagen verder gerijpt zijn, snijd ik ze doormidden en gaan ze met een paar hele tenen knoflook en veel olijfolie de oven in. Na 30 tot 40 minuten op 180 graden zijn ze dan helemaal lekker gaar. Nog even de staafmixer eroverheen en de puree kan in bakjes de vriezer in. Daar mogen ze dan rustig afwachten tot ze verder verwerkt worden in een tomatensaus of -soep. En met de courgettes heb ik dat dit jaar ook kunnen doen. Dus nu de avonden weer donkerder en kouder worden, komen er weer warme soepen met gesmolten kaas of spekblokjes aan. Samen met zelf gebakken brood is er niets lekkerders. 

Verder hebben we vorig jaar de tuin ook enigszins moeten opknappen na een vreselijke storm (Eunice). Toen heb ik een vuurdoorn tegen de schutting geplaatst. Deze is dit jaar lekker aangeslagen en heeft een paar bescheiden trosjes bessen gemaakt. Hopelijk hebben de vogels daar wat aan, komende zomer.  

En ik bereid me voor op harde wind, regen, appeltaart en warme soepen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten