Translate

vrijdag 31 december 2021

Desperado

Toen Sander laatst met de twee jongste kinderen Sinterklaas vierde, bleef ik thuis met een ziek oudste kind. Dan zit er maar 1 ding op, een foute film marathon. Deze keer viel mijn oog op Desperado (1995) van Robert Rodriguez (From Dusk Till Dawn, Machete Kills). De hoofdrollen waren voor Antonio Banderas (Interview with the Vampire, The Expendables 3) en Salma Hayek (From Dusk Till Dawn). 


In kleinere rollen zagen we nog Steve Buscemi (Fargo), Cheech Marin (From Dusk Till Dawn), Quentin Tarantino (Pulp Fiction, Django Unchained) en Danny Trejo (Machete Kills). Deze film is deel twee uit een trilogie (Zie ook El Mariachi (1992) en Once Upon a Time in Mexico (2003)). En in dit deel had Robert Rodriguez duidelijk meer geld te besteden. 

Spoilers

De film opent met de Amerikaanse Buscemi (Buscemi, hij krijgt nooit een naam), die ongure Mexicaanse kroegen afstruint en daar telkens een lang en ingewikkeld (en hilarisch) verhaal vertelt over hoe hij net ontsnapt is aan een slachtpartij in een andere kroeg. De dader was een moordenaar met zijn wapens in een gitaarkist, die op zoek is naar ene Bucho. De Mexicaanse criminelen (onder leiding van Marin) hangen aan zijn lippen en laten duidelijk blijken van hun stuk te zijn na het verhaal van Buscemi. 

Buscemi informeert zijn vriend Mariachi (Banderas) dat de gasten van de laatste kroeg waar hij was waarschijnlijk wel meer weten over Bucho. Mariachi gaat er ook heen, om het kunststukje uit het verhaal van Buscemi te herhalen. Hij weet bijna iedereen over de kling te jagen, behalve de onopvallende Tavo (Larriva). Deze achtervolgt Mariachi na zijn slachtpartij. Op straat komt het tot een vechtpartij, waarbij Tavo omkomt, maar Mariachi door de knappe Carolina (Hayek) mee naar huis genomen wordt, om daar verder opgeknapt te worden. 

Buscemi wil dat Mariachi stopt met alle bloedvergieten. Ja, zijn vriendinnetje is dood (in de eerste film), maar dit zal alleen maar tot meer ellende leiden. Laat het gewoon. Net terwijl Mariachi dat in overweging wil nemen, worden hij en Buscemi aangevallen door een man met een eindeloze voorraad messen (Trejo). Maar de mannen van Bucho arriveren ook. Zij kunnen Mariachi niet zien, maar de man met de messen wel. Zij doden hem, denkende dat het Mariachi is. 

Eenmaal terug in de compound van Bucho (de Almeida) realiseren de mannen zich dat de dode man niet Mariachi is, maar Navajas, een huurmoordenaar, gestuurd door de Colombiaanse opdrachtgevers van Bucho. Nu is hij dood en Mariachi nog steeds in leven. Bucho realiseert zich dat Mariachi in het nabij gelegen stadje moet verblijven. Gelukkig is iedere inwoner van dat stadje van hem afhankelijk, dus Mariachi zal ongetwijfeld snel gevonden worden. 

Mariachi en Carolina realiseren zich ook dat Bucho en zijn mannen achter hen aan zullen komen. Het is tijd om het gevecht naar Bucho te brengen. Gelukkig heeft Mariachi nog wat vrienden die hem bij kunnen staan. Het komt tot een vreselijke shoot - out, waarbij een hoop doden vallen. 
Uiteindelijk vertrekt Mariachi uit het dorpje. Maar even later bedenkt hij zich. Hij besluit om Carolina toch maar mee te nemen. En na even nadenken ook maar alle wapens. Je weet maar nooit. 

Conclusie

Dit is een briljante film. Alleen de openingsscene al waarbij Buscemi vertelt over de mythische Mariachi die zonder problemen geharde criminelen uit de weg vaagt. Verder zijn Banderas en Hayek op hun mooist in deze film (waarbij Hayek steeds verkeersongelukken veroorzaakt). En de Almeida is lekker gemeen als leider van een drugsbende. 
Zeker eens kijken wanneer je de kans krijgt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten