Translate

zaterdag 27 februari 2021

Ploeteren in de tuin

Na alle sneeuw van de afgelopen maand, is het weer ineens helemaal omgeslagen. De zon schijnt, de temperaturen lopen op en het lijkt wel lente (hoewel de start daarvan nog zeker drie weken duurt!). En dat betekent dat ik in de tuin hard aan het werk moet. Restanten van de planten van vorig jaar moeten opgeruimd, blaadjes moeten geharkt. De bolletjes die ik vorig jaar gepoot heb, leveren wat op. De winterakoniet steekt zijn eerste bloemetjes al boven de grond uit en her en der schieten de bladeren van de narcissen en tulpen ook al naar boven. 


Maar niet alleen in mijn eigen tuin moet er hard gewerkt worden. Ook in mijn moestuin moet ik weer aan de bak. Het blad van de bomen van vorig jaar moet weggeharkt worden. En onder de bladeren komen alweer de eerste spruiten van de nieuwe planten te voorschijn. De rabarber laat zijn eerste knopjes alweer zien en ook planten voor de bijen, die ik laat staan, zijn al druk bezig met het maken van nieuwe blaadjes voor het nieuwe seizoen. Ik moet mest en compost in de tuin strooien. Gelukkig kon ik dit jaar rekenen op de hulp van een stoere vent om alle zware kruiwagens heen en weer te sjouwen. 

Met deze snelle start van de lente (en het eeuwige thuiswerken) heb ik hopelijk tijd om me goed voor te bereiden op de start van het tuinierseizoen. De bonen kunnen binnenkort de grond in en dan moet ik ook in de vensterbank weer het een en ander gaan opkweken voor het komende jaar. Maar dat kan pas in mei de grond in. Want hoewel het nu warm is, kan het altijd weer gaan vriezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten