Translate

vrijdag 5 februari 2021

Droge januari

Februari is begonnen en daarmee is een einde gekomen aan Dry January, waar ik dit jaar aan mee heb gedaan. In Nederland wordt Dry January georganiseerd door Ik Pas en vanuit mijn werk heb ik er in het verleden wel mee te maken gehad, maar ik deed er nooit zelf aan mee. Dit jaar had ik daar wel zin in. Ik heb me niet aangemeld, dus ik ben niet één van de 32.555 deelnemers van 2021.
 
Met de kerst heb ik toch veel gerechten gemaakt waar alcohol in zit, bovendien drink ik tijdens een uitgebreide, feestelijke maaltijd toch wat meer dan normaal. En daar zijn er in december (ondanks Corona) toch een aantal van geweest. Even een maandje een reset en eens kijken of ik ook zonder kan leek me niet verkeerd. 

Op 2 januari ben ik begonnen (op 1 januari heb ik nog een glaasje champagne bij Oud en Nieuw gehad) en ik heb het braaf volgehouden tot 2 februari. Sander had na een paar dagen door dat ik geen alcohol meer dronk en deed braaf mee. Ik heb geen alcohol gedronken, maar ik deed niet moeilijk over eten waar nog alcohol inzat, zoals restjes van het kerstdiner en de kerstcake. Daar zat maar heel weinig in en was in de loop van de eerste week van januari ook wel op. 

Ik vond het geen hele grote uitdaging. Een of twee keer leek een glaasje wijn na een lange dag hard werken (vanuit huis en met de schoolsluiting een extra uitdaging) of bij een lekker bord pasta met stevige tomatensaus me wel lekker, maar daar kon ik makkelijk weerstand aan bieden. Wat ik lastiger vond, was in de avond iets te drinken te vinden, waar geen alcohol in zit. 
Koffie is geen goed idee, want dan slaap ik niet. Thee heb ik overdag al veel van gedronken en hoeft dan niet meer zo, zeker niet naast een kaasje of een chipje. Limonade of fris is ook niet gezond en hoeft na één glas ook niet meer. 
Gelukkig hebben we een tijdje geleden geïnvesteerd in een Sodastream, waarmee we onze eigen water met bubbels kunnen maken. Daarnaast is tonic (zonder gin), maar met een schijfje citroen ook prima. En ik heb Crodino ontdekt. Ik herinner me nog de reclame uit de jaren '90. Verdund met wat bruiswater en wat citroen is dat ook een heerlijk drankje met een volwassen smaak. 

Verder werden mij allerlei gezondheidsvoordelen beloofd, die ik direct zou merken als ik zou stoppen met drinken, zoals fysiek fitter voelen, beter slapen en afvallen. Daar heb ik weinig van gemerkt, maar ik denk dat ik "normaal" al zo weinig drink dat stoppen maar weinig effect heeft. Ik drink (buiten de decembermaand) niet dagelijks, maar hooguit 2 à 3 keer per week (vrijdag en zaterdag) en ik drink per keer meestal maar 1 glas. Twee glazen alcohol is alleen bij feestelijke gelegenheden als een verjaardag of feestje. Dat komt ook overeen met het advies over alcohol drinken

Binnenkort start er in ons deel van het land weer een nieuwe Ik Pas campagne, die samenvalt met de vastenperiode na Carnaval. Die laat ik aan me voorbij gaan. Carnaval met veel drinken vier ik toch al niet en ik merk weinig van de voordelen van stoppen. Maar volgend jaar in januari doe ik weer mee. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten